När Skånetrafiken summerar 2017 konstateras en stadig ökning av resandet för sjuttonde året i rad med 1,6 procent. Till årets viktigaste händelser räknas lanseringen av den nya Skånetrafiken-appen med ett helt nytt biljettsystem, att ID-kontrollerna tas bort med snabbare resor över Öresund och fler avgångar som följd, samt en rad beslut om satsningar för framtidens kollektivtrafik.

2017 har varit lite av ett rekordår för Skånetrafiken. Samtidigt går den skånska kollektivtrafiken in i en mer expansiv fas än någonsin tidigare. Under året togs en rad strategiska beslut som att ta hem beställningscentralen för serviceresor i egen regi, Spårväg Lund, elektrifieringen i Landskrona, elbussar i Malmö stad, stadsbussexpresser i Helsingborg, 30 nya Pågatåg och ett helt nytt tågsystem.

– Det är mycket glädjande att allt fler väljer att resa kollektivt. De satsningar vi har gjort under året är en central del i samhällsutvecklingen så att fler skåningar kan resa till och från jobbet, studier och fritidsaktiviteter på ett hållbart sätt, säger Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken.

ab obron bild

Bättre kundinformation 2018
Under 2017 gjordes det drygt 166 miljoner resor med Skånetrafiken. Skånetrafikens alla tåg, bussar och servicefordon ska vara hela, rena och i tid.

– Det viktigaste för oss är att skåningarna känner att det är tryggt och säkert att resa med oss. Därför håller vi en hög takt när det gäller att byta ut eller rusta upp våra fordon. Under året har Malmö fått 68 nya bussar, 30 nya Pågatåg har börjat levereras och Öresundstågen håller på att rustas upp, säger Linus Eriksson.

Punktligheten under året ligger två procentenheter under målet för tågtrafiken och ytterligare något sämre för stadsbussar, vilket har stark koppling till de många byggnadsarbeten som pågår i de större städerna. Serviceresor når sitt mål för punktlighet på 87 procent.

Inför 2018 satsar Skånetrafiken på bättre och enklare information för sin resa.

– Infrastrukturen på järnväg och väg är hårt ansträngd med högt kapacitetsutnyttjande i Skåne, det leder ibland till störningar. När det inträffar vill vi bli bättre på att ge kundinformation. Under året har vi lanserat en ny enkel reseplanerare med realtidsdata och vi har infört informationstavlor med realtidsinformation på många busshållplatser. Nu startar vi ett program för att se över hela informationskedjan, säger Linus Eriksson.

Positivt resultat
Skånetrafikens budget för 2017 var 5 452 miljarder kronor. Genom effektivisering av verksamheten, ökat resande och kompensation från staten för delar av kostnader som uppstått i samband med ID-kontrollerna når Skånetrafiken ett resultat något bättre än budget.

– Så här några dagar före årsskiftet ser resultatet ut att bli i storleksordningen cirka 45 miljoner kronor säger Linus Eriksson.

Redaktionen