Nyheter

Åtgärdsplan för förbättrad pendeltågstrafik

Trafikförvaltningen och MTR genomför nu en rad åtgärder på kort och lång sikt för att komma tillrätta med de problem som den nya tidtabellen för pendeltågen drabbats av under den första veckan. Den främsta orsaken till problemen är störningar i järnvägsinfrastrukturen, men situationen förvärrades också av fordonsbrist vilket innebar korta tåg i rusningstrafik.

– Den situation som resenärerna drabbades av under förra veckan var inte acceptabel, säger Caroline Ottosson, chef för trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting. De insatser som hittills gjorts har inte varit tillräckliga, därför krävs fler åtgärder.

På kort sikt ställer trafikförvaltningen krav på entreprenören MTR att öka resurserna till fordonsunderhåll, öka bemanningen i depåer och på stationer och att vid störningar förstärka med insatsbussar och prioritera tåg som stannar överallt, framför snabbtåg.

ab pendeltag bild

– Vi har sett en viss fordonsbrist under hösten och tidigare har vi hållit inne 50 miljoner kronor i betalning till MTR eftersom de inte levererat den trafik vi beställt. Nu håller vi inne ytterligare 50 miljoner kronor och vi har också begärt att få ett möte med MTR:s huvudkontor i Hongkong, säger Caroline Ottosson.

Vid sidan av de kortsiktiga insatserna krävs mer långsiktiga åtgärder.

– Jag har i dag gett Trafikförvaltningen i uppdrag att värdera och utvärdera det nya pendeltågsupplägget med målet att öka trafiken även på de stationer som fått minskat utbud i högtrafik. 7 av 10 störningar under den senaste veckan är kopplade till infrastrukturen på järnvägen. Därför krävs också att Trafikverket och staten deltar som ansvariga för järnvägens drift och underhåll. Jag kommer på nytt tillskriva infrastrukturminister Tomas Eneroth med krav på ökade insatser på järnvägen i och runt Stockholm. Allt detta för att förbättra för pendeltågsresenärerna på både kort och lång sikt, säger Kristoffer Tamsons (M), Trafiklandstingsråd.

Redaktionen