Nyheter

British Airways investerar miljarder för att möta alla resenärers behov

British Airways VD, Alex Cruz, meddelade på World Travel Market i London i veckan att flygbolaget satsar 4,5 miljarder GBP i ett investeringsprogram för att förbättra flygupplevelsen för sina kunder.  Strategin innefattar kundinvesteringar genom bredare tillgång och till mer överkomliga priser, för att möta konkurrenterna och svara till resenärers behov.

Cruz meddelade att investeringen på 4,5 miljarder GBP under de närmaste fem åren kommer innefatta:
72 nya flygplan, inklusive fyra helt nya modeller för flygbolaget: Airbus A350, Boeing 787-10 och den nya modellen (nya motorer) av Airbus A350 och 321
Ny inredning i 128 flygplan
Tillgång till ström vid sätet för kunder i samtliga kabiner
Uppgraderad catering för resenärer i ekonomiklass på långdistans
Tillgång till snabbt wifi för samtliga resenärer, både under kort- och långdistansresor

ab british airw

Han betonade tydligt sin önskan om att skapa ett ”British Airways för alla” och sa att flygbolaget ska fortsätta erbjuda fler resor till lägre priser.

– Vi vill vara ett flygbolag för alla. Varje kund är betydelsefull – kortdistans, långdistans, ekonomi eller premium. Därför måste vi ha ett erbjudande som är attraktivt för alla, säger Cruz.

Han uppmärksammade också ytterligare investeringar i Club World-kabinerna, på sammanlagt 200 miljoner GBP. Detta är en följd av den insats på 400 miljoner GBP som avslöjades förra året. Han beskrev kundernas respons på de senaste förbättringarna av maten och sängkläderna som ”fantastiska” och att större renoveringar av loungerna på New York JFK samt i Rom och i Aberdeen planeras äga rum under 2018.

Mr Cruz berättade för sin publik att British Airways står inför ”en rad olika konkurrerande krafter som är starkare än någonsin tidigare”. Som exempel nämnde han tillväxten av lågprisbolag som erbjuder långdistansresor, den fortsatta ökningen av lågprisflygningar, premiumerbjudanden från flygbolag baserade i Gulfstaterna samt den ekonomiska återupplivningen av amerikanska transatlantiska operatörer.

– Som en nationell fanbärare, är det inte givet att vi är immuna mot de förändringar som industrin genomgår.

Han tillade:

– Jag är angelägen om att styra in British Airways på rätt väg, för att kunna leverera till våra kunder och uppfylla vår fulla potential. Om vi fortsätter att omfamna förändringar och samtidigt hålla fast vid våra värderingar, finns det ingen gräns för vad vi kan uppnå.