Det krävs nya arbetsmetoder och digitaliserade lösningar för att ta järnvägen till en hållbar nivå. Det menar Strukton Rail, som under mässan Nordic Rail 10-12 oktober presenterar nya lösningar för ett behovsbaserat, digitaliserat och proaktivt järnvägsunderhåll.

I en flerårig testsatsning har Strukton infört nya analysmetoder och digitala lösningar i sitt underhållsarbete. Arbetssättet är nytt på den svenska järnvägsmarknaden. Målet är att visa infrastrukturägare hur det går att skapa ett effektivare järnvägsunderhåll.

‒ Vi behöver öka järnvägens motståndskraft vid påfrestningar från trafik och extrem väderlek. Samtidigt behöver det frigöras tid för trafik och tågens punktlighet behöver öka. Maskinella och digitala lösningar är väldigt effektiva och mer exakta än nuvarande metoder, där arbetet ofta sker manuellt, menar Otto Nilsson, som är chef för affärsområdet Innovation och Teknik på Strukton Rail.

a ssdfsf

Med hjälp av den nya underhållsmetoden vill Strukton skifta över till ett behovsbaserat underhåll. Arbetssättet är cykliskt och inleds med maskinell mätning och sensorövervakning av spårsystemet. Därefter följer datainsamling och analys för att ta fram ett beslutsunderlag. Sedan är det dags för själva underhållet.

‒ När vi gör rätt bedömning av vilka insatser som behövs så behöver underhållet inte stjäla en massa tid från trafiken. Åtgärderna sätts in när de behövs, innan det uppstår fel som skapar avbrott i trafiken. Därmed slipper resenärerna onödiga tågstopp och kostsamma akututryckningar, säger Otto.

Under mässan Nordic Rail presenterar Strukton sina nya underhållslösningar. I utställningsmontern och vid ett seminarium får besökarna del av den fleråriga underhållssatsningen och arbetets resultat så här långt.

Fakta om Nordic Rail:
2015 hade mässan 4 124 besökare. Av 341 utställare deltog 120 företag och organisationer från andra länder än Sverige. Från och med 2015.

Strukton Rail levererar infrastrukturlösningar för järnväg. Som Sveriges största privata järnvägsentreprenör bygger, driver och underhåller vi spårsystem i Skandinavien. Vi rustar även upp spåranläggningar, förser dem med kraftförsörjning och har digitala lösningar för besiktning, övervakning och annan teknologi för att underhålla spårsystem långsiktigt och proaktivt. Genom vårt arbete vill vi bidra till samhällsnytta och till en säker och punktlig spårtrafik. I Sverige arbetar 900 anställda och år 2016 hade företaget en omsättning på 2,6 miljarder kronor. Strukton Rail ingår i en koncern med 4000 anställda och verksamhet i fem länder i Europa samt i USA och Australien. Läs mer om Strukton Rail Sverige på www.strukton.se

Redaktionen