En ny studie från KTH visar att elbilar kan vara lönsammare i taxiverksamhet jämfört med både diesel och biogasbilar. Låga driftskostnader, hög efterfrågan samt smarta strategier från taxiförare är bidragande orsaker till resultatet. I studien som är baserad på verklig kördata från Taxi Stockholm har Tesla Model S jämförts med Mercedes-Benz E300 dieselhybrid och E200 NGT.

– Trots ett närmare dubbelt så högt inköpspris och begränsad räckvidd möjliggör smarta strategier från taxiförare, hög efterfrågan på elbilstaxi och låga driftskostnader lönsamhetsfördelar för elbilstaxi, säger Jens Hagman doktorand på KTH som är medförfattare till studien och projektledare på Sustainable Innovation.

Studien som nyligen presenterades i Washington DC på Transportation Research Board visar att taxibranschen har förutsättningar att vara en attraktiv aktör för övergången till elektrifierade fordon. Dock ställer detta ökade krav på en mer utbyggd och effektiv användning av laddinfrastrukturen. Ett annat resultat från studien är att eltaxibilar har en genomsnittligt längre körsträcka än motsvarande diesel eller biogasbilar vilket kan härledas till fler körningar till och från Arlanda där elbilar har förtur i kösystemet samt en stark efterfrågan från organisationer anslutna till initiativet Nollzon.

an elbilstaxi

Studien är ett delmoment i projekt Elbilstaxi vilket är ett samarbete mellan Sustainable Innovation, KTH, Taxi Stockholm och Vattenfall. Projektet syftar att identifiera samt om möjligt undanröja hinder för elbilar i taxiverksamhet för att påskynda omställningen till en utsläppsfri fordonsflotta med fokus på städer. Första delen i projektet har fokuserat på lönsamhet vilket är en kritisk aspekt i en hårt konkurrensutsatt bransch som taxi.

– Studiens resultat indikerar att lönsamheten är god för eltaxibilar men också att andra hinder finns för att en större andel taxibilar ska kunna gå på el som t.ex. behov av dedikerade verkstäder för elbilstaxi samt ökad tillgång till laddinfrastruktur, säger Joram Langbroek, doktorand på KTH och medförfattare till studien.

Nästa steg i projektet är att undersöka hur laddning och efterfrågan på elbilstaxi kan optimeras och matchas på bästa sätt. Projektet avslutas under sommaren 2018 och ytterligare resultat kommer att kommuniceras löpande fram till dess.

Redaktionen