Nyheter

Halkbekämpningen tillämpas felaktigt i förhållande till vädret enligt Sveriges Åkeriföretag

Hälsingland och andra delar av vårt avlånga land plågas just nu av halkiga vägar. Inga vinterdäck eller någon erfarenhet i världen kan lösa problemet, det måste väghållaren, Trafikverket, ta ansvar för. Det menar Sveriges Åkeriföretag.

– Nu på morgonen skickade NCC ut saltbilarna med order om att lägga 5 kg saltlake (saltvatten) Det resulterade i en återfrysning och den tunga trafiken står still några km söder om Järvsö, säger Patrick Magnusson, efter att ha blivit kontaktad av upprörda medlemmar som ska köra på den aktuella sträckan. De kan inte göra sitt jobb, vägen är för farlig.

ab halka

Det yttersta ansvaret för trafiksäkerheten och den vägfriktion som behövs för att kunna hantera tunga fordon på bland annat riksvägar i våra inlandsområden, har Trafikverket.

Saltlaken späds ut eller används i för kalla temperaturer, instruktioner ges om att det bara ska sandas i kurvor och i backar – alltså inte nödvändigtvis där det är halt.

– Att hälla ut fem kilo saltlake är som att strössla på ett hav av is. Det har ingen som helst effekt mot de väderomslag och den halka vi nu ser, säger Patrick Magnusson, trafiksäkerhetsexpert och regionchef i Dalarna och Gävleborg som svar på Trafikverkets uppmaning till sin utförare NCC.

– Vi förväntar oss att Trafikverket sätter en standard som professionell beställare, att det som verkligen fungerar också tillämpas. Det är mer än välkänt i branschen att det är torrsalt som gäller vid nederbörd. Annars blir det helt verkningslöst med halkbekämpning.

Redaktionen