Arbetet för att reglera koldioxidutsläpp inom sjöfarten tog ett kliv framåt i veckan. Det första företaget i Sverige har ackrediterats för att kunna kontrollera och intyga att fartygens utsläppsrapporter stämmer.

Från och med nästa år måste alla fartyg som är större än 5000 bruttoton rapportera hur mycket koldioxid de släpper ut på resorna till och från hamnar inom EU. Fartygsägarna blir också skyldiga att lämna uppgifter om fartygens energieffektivitet.

De nya EU-förordningarna ska reglera koldioxidutsläppen inom sjöfarten och berör alla rederier med fartyg som trafikerar Europa, oavsett vilket land man flaggar för.

För att granskningen av fartygens utsläppsrapporter ska vara tillförlitlig ska den göras av särskilt ackrediterade bolag. Innan regelverket börjar tillämpas 2018 måste det finnas tillräckligt med ackrediterade bolag för att målen ska kunna uppfyllas. Tiden är knapp och många myndigheter inom EU arbetar nu med att kvalitetssäkra dem som anmält sig för ackreditering.

Först ut i Sverige att ackrediteras för uppgiften blev det lilla göteborgsföretaget MRV Control. På Swedac, som är den svenska ackrediteringsmyndigheten, hoppas man att fler bolag snart kan ackrediteras:

– Som med allt kvalitetsarbete krävs det noggrann genomgång innan man kan ta ett ackrediteringsbeslut. Vi är glada att koldioxidkontrollen inom sjöfarten kan börja, säger Maria Eklund på Swedac.

Inom EU står den internationella sjöfarten för cirka 4 procent av utsläppen av växthusgaser. I framtiden är det tänkt att EU:s regelverk ska utökas med ett system med utsläppsrätter liknande det som nu finns för industrier och flyg.

De nya EU-förordningarna om koldioxidmätningar inom sjöfart är 2015/757och 2016/2072.

Redaktionen