Nyheter

Kraftigt uppåt för Logistik & Transport

Logistik & Transport på Svenska Mässan i Göteborg avslutades på onsdagen med 3206 mässbesökare. Konferensen samlade 530 deltagare, vilket var en ökning med 32,5 % och visade på ett starkt innehåll och höjde i år ribban med flera internationella talare.

Mässan samlade fler besökare än tidigare och detsamma gällde på utställarsidan, med 119 utställande företag. Utställarna var genomgående mycket nöjda med kvalitén och responsen från besökarna.

Oracle, som ställde ut för första gången på Logistik & Transport, är en av dem.

– Här på mässan finns en mycket bra blandning av alla målgrupper vi försöker nå. Vi har pratat mycket om molntjänster och molnresan. Vi har mött ett starkt intresse och fått flera leads, både bland större och mindre företag, säger Christoffer Leidås, Account Executive Enterprise Performance Management på Oracle.

ab log transp

Konferensen hade i år ett bredare fält av talare från branschen och fler internationella talare som futuristen och företagsprovokatören Aric Dromi, tidigare framtidsforskare på Volvo, och logistikchefen på Zalando, Carl-Friedrich Zu Knyphausen:

– Anledningen till att vi är här på Logistik & Transport är att vi vill bli inspirerade av nya idéer och hitta nya affärspartners i Sverige, säger han.

– Den nordiska marknaden är enormt intressant för Zalando, försäljningen växer i snabb takt. Vi har haft flera intressanta samtal som vi hoppas ska leda till framtida samarbeten.

Jan Nilsson, affärsansvarig för Logistik & Transport, konstaterar att det varit en väldigt bra mässa.

– I år har vi lockat fler besökare från flera branscher och kvaliteten på konferensen har höjts en nivå. Det är ett bevis på att vi belyst rätt frågeställningar, säger han.

Förutom utställarnas innovativa produkter och tjänster framhåller han även scenprogrammet på mässgolvet, som väckte stort intresse.

– Scenen blev en centralpunkt där hundratals besökare tagit del av kunskapshöjande seminarier, säger Jan Nilsson

– Vi hade ett brett innehåll med allt från konsumentdriven logistik, fjärdepartslogistik och transportoptimering till T-poden – den förarlösa elektroniska lastbilen som fått stor uppmärksamhet på årets mässa.

Årets konferens lockade totalt 530 deltagare, bland dem många företagsledare, lager- och logistikchefer. Konferensspåren tog upp ämnen som framtidens logistikanläggningar, sista kilometerns logistik, framtidens transportlösningar, e-handelslogistik, materialhantering, citylogistik och lagerstyrning. I år erbjöds även matchmaking mellan konferensdeltagarna via appen, där man som besökare lätt kunde se vilka andra som besökte konferensen och hitta nya affärskontakter.

Så här tyckte några medverkande:

Robert Falck, VD, Einride
”Vi visade upp vår T-Pod, det första helt elektriska självkörande transportfordonet – designat just för det. Systemet byggs upp utifrån kundefterfrågan och den har varit större än vi någonsin kunnat tro och hoppas på, vilket visat sig här på Logistik & Transport. Mässan har varit helt fantastisk. Vi är självklart med nästa gång igen.”

Christoffer Leidås, Account Executive, Oracle
”Vi var med på Logistik & Transport för första gången och har pratat mycket molntjänster och molnresan. Här på mässan finns en mycket bra blandning av alla målgrupper vi försöker nå. Vi har mött ett starkt intresse och fått flera leads, både bland större och mindre företag.”

Malin Schäfer, VD, Knapp Norden
”Vi visade bl a upp Otto, vår open shuttle fork som hjälper till med olika saker på ett lager. Just nu investerar vi väldigt mycket i produktutveckling och kommer att integrera allt fler robotar i framtiden. Många företag inom e-handel vill investera i automation för att klara volymtillväxten. Vi haft en hög kvalitet på besökarna i vår monter och haft många bra dialoger. Vi är väldigt nöjda.”

Foto: Björn Asplind
Redaktionen