Nu startar åter trafiken på Roslagsbanans Kårstalinje. Det är en efterlängtad förbättring av norra länets kollektivtrafik. Miljöpartiet i Stockholms läns landsting har via överenskommelsen med Alliansen säkerställt att Roslagsbanan är igång enligt plan. 

Miljöpartiet vill att landstinget överväger en förlängning till Rimbo. Det skulle stimulera bostadsutvecklingen och minska bilberoendet.

Det har varit en tuff tid för resenärerna, men nu är det slut på ersättningsbussar för de resande på linjen.

a mp ros
– Äntligen. Det här betyder mycket för så många i vår del av länet. Men Miljöpartiet vill mer. Vi vill utreda en förlängning av Kårstalinjen till Rimbo, säger Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson i Stockholms läns landsting.
Foto: Fredrik Hjerling

Roslagsbanan till Rimbo är ingen ny idé utan är något som startade redan 1885. Sträckan Kårsta till Rimbo lades sedan ner 1981. Norrtälje kommun ansökte om en förlängning senast 2015 till Sverigeförhandlingen, men det blev inte ett utav de projekt de satsade på.

– Med en förlängning från Kårsta till Rimbo får fler tillgång till kollektivtrafiken och länets yttre delar. Det är ett smart sätt att knyta samman Stockholm Nordost med övriga Stockholmsregionen, säger Ingrid Landin (MP) gruppledare i Norrtälje kommun.

Miljöpartiet vill nu utreda en utbyggnad av Roslagsbanan till Rimbo. En tågsträcka som skulle förkorta resan till stan för de boende i Rimbo med upp till sju minuter jämfört med buss.

– Men framförallt skulle det erbjuda ett attraktivare kollektivtrafikalternativ. Det skulle få fler att att ställa bilen och att minska biltrafiken vilket är nödvändigt för en hållbar utveckling, men då måste det finnas bra alternativ, säger Malin Karlsson (MP).

Redaktionen