Under april passerade det svenska beståndet av laddbara fordon 10 000-strecket. Efter en stark ökning på 668 fordon, den näst största månadsökningen någonsin, är Sveriges totala bestånd nu uppe i 10 035 laddbara fordon.

I april fortsatte de laddbara fordonen att öka starkt i jämförelse med de senaste 12 månaderna. Ökningen är en följd av större kännedom om och synlighet för den nya tekniken, att fler inser både ekonomiska, klimatrelaterade och komfortmässiga fördelar parallellt med fler tillgängliga modeller och en fortsatt utbyggnad av laddinfrastrukturen.

− Vi upplever ett tydligt ökat intresse från flera håll, säger Olle Johansson, VD Power Circle. Allt fler företag börjar erbjuda laddbara fordon som tjänste- eller personalbilar och även intresset från privatpersoner ökar.

Just nu finns över 20 laddbara modeller att välja på. Det senaste året har laddhybrider stått för den huvudsakliga ökningen, men förra månaden bröts trenden och antalet elbilar ökade mer än laddhybrider i mars medan fördelningen var jämn i april. En anledning till detta kan vara att vissa laddbara bilmodeller numera erbjuds med ett attraktivt leasingerbjudande som har fallit i god jord. Erbjudandet innebär en fast månadskostnad, kortare leasingtid samt garanterat restvärde.

− Laddinfrastrukturen är fortfarande en flaskhals för utvecklingen. Trots det ökade intresset för elbilar som tjänstebil, är det fortfarande ont om goda exempel på arbetsgivare som erbjuder laddning på arbetsplatsen, eller bostadsrättsföreningar som ger sina medlemmar möjlighet att vara föredömen, säger Olle Johansson.

Laddmöjligheterna växer dock sakta men säkert. Enligt Laddinfra.se, Sverige nationella databas för laddinfrastruktur, finns just nu ca 1 120 laddpunkter fördelade på 335 publika laddstationer över landet.

Topplistan

De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (1 082 st), Renault Kangoo (761 st) och Tesla Model S (513 st). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (2 925 st) och Volvo V60 (1 198 st) vanligast.

Redaktionen