Oxelösunds Hamn är i planeringsstadiet för att bygga en terminal för flytande naturgas. Den så kallade LNG-terminalen ska försörja SSAB med ren och säker energi och möjliggöra för LNG-drivna fartyg att bunkra i hamnen. Den stora vinnaren är miljön, menar Erik Zetterlund, VD Oxelösunds Hamn.

– Den planerade LNG-terminalen är en framtidssatsning från vår sida. Nytt bränsle i fartygen kräver ny infrastruktur, därför är våra planer på att bygga en LNG-terminal helt i linje med de krav på omställning som rederierna står inför, förklarar Erik Zetterlund, VD Oxelösunds Hamn.

LNG, Liquefied Natural Gas, eller flytande metan är det enklaste kolvätet av alla och ger inga utsläpp av svavel eller stoft samt minimala utsläpp av kväveoxider. Även när det gäller koldioxidutsläpp är metan överlägset andra bränslen.

Oxelösunds Hamn

– CO2 utsläppen minskas ofta med upp till 50% med LNG i tanken, dessutom är biogas samma sak som förnybar metan. Så den infrastruktur som Oxelösunds Hamn nu planerar är ett stort kliv mot ett minskat koldioxidavtryck, fortsätter Erik Zetterlund.

Bulkrederiet ESL Shipping skeppar regelbundet SSAB:s gods till Oxelösunds Hamn och rederiet har beställt två LNG-drivna fartyg som tas i drift 2018.

– Fartygen klarar alla nuvarande och kända kommande krav på svavelutsläpp, kväveoxidutsläpp och energieffektivitet vilket visar på bränsletypens stora potential, avslutar Erik Zetterlund.

LNG-terminalen i Oxelösund planeras byggas i två steg där det första steget tas i drift i slutet på 2020 och det andra runt 2023.

Foto: Oxelösunds Hamn

Redaktionen