Nyheter

Dalatrafik sätter fokus på lokal busstrafik

Det är inte alltid lätt att nå ut till kunder med de trafikförbättringar som görs. Till exempel när man gör förbättringar av tider eller linjesträckningar i en stad, stadsdel eller kanske till och med i en by. Det görs en hel del sådana lokala trafikförbättringar och därför har Dalatrafik nu utarbetat en form för att kunna berätta om det på ett effektivt och bra sätt.

Dalatrafik har nu skapat ett koncept med enkla och konkreta filmer för sociala medier. Där kommer man att berätta om lokala trafikförbättringar för just den målgrupp som berörs.

Man vill också visa människor i resten av länet att det händer bra saker i vår trafikutveckling, därför kommer filmerna till viss del även att exponeras för en större målgrupp i Dalarna. Det tydliga fokuset är dock på människorna som bor på de aktuella orterna. Den här marknadsföringen kommer att ske löpande framöver, allt eftersom vi utvecklar kollektivtrafiken.

Det här är ett steg i den kommunikationsplan som Dalatrafik  arbetat fram. Kommunikationen är utformad på ett sätt som skapar igenkänning från de tidigare kampanjer vi genomfört och bygger på taglinen ”Vi är Dalatrafik”.

Först ut är 8 filmer om lokala trafikförbättringar i Avesta, Falun, Lindesnäs, Rättvik, Vansbro, Leksand och Ludvika och Smedjebacken. Kommunikationen använder orden ”En bra grej för dig som bor i … helt enkelt”.