Nyheter

Säljstart för nya Renault Master i Sverige

Nya Renault Master är den fjärde generationen som lanseras och elbilsversionen Master E-tech electric kommer skriva nästa kapitel i modellens framgångsrika historia med sin elektrifierade drivlina som ger 460 km WLTP-räckvidd vid blandad körning. Dieselmotorerna paras med en ny effektiv 9-växlad automatlåda.

EuroNCAP tilldelade nya Master högsta betyg, Platinum, för sin aktiva säkerhet. Pris från 419.900 kronor för dCi 130 hk och från 634.900:- för E-tech electric. Säljstart i Renaulthandeln nu.

Nya Master E-tech electric

Nya Master E-tech electric med 87 kWh-batteriet erbjuder upp till 460 km (WLTP). Prestandan har möjliggjorts tack vare dess ”aerovan”-design och en ny fullt optimerad plattform som minskar energiförbrukningen med mer än 27% jämfört med den förra generationen.

För att möta yrkesverksammas användarkrav uppgraderades drivlinans prestanda med en 300 Nm/105 kW/140 hk motor och ett transmissionssystem med ett av de högsta utväxlingarna på marknaden för tunga elektriska skåpbilar. 87 kWh-batteriet ger en WLTP-räckvidd upp till 460 km (4T-versionen) vid blandad körning och hela 610 km vid stadskörning.

Nya Master E-Tech electric inkluderar även skåpbilar med en maximal tillåten totalvikt på 4 ton. Detta för att kunna hantera de nya reglerna fr om 1 juli som innebär att man kan köra elektriska transportbilar på B-körkort upp till 4250 kg. Lastkapaciteten är 1625 kg (i 4-tons versionen) och en dragkapacitet på 2,5 ton.

Förbrukningen är fortfarande rimlig; 21 kWh/100 km (WLTP) med 87 kWh-batteriet. 130 kW DC snabbladdning ger drygt 25 mils räckvidd på 30 minuter. 22 kW AC-laddning fyller på batteriet från 10% till 100% på en tid under 4 timmar. Detta är standard på nya Master E-tech electric.

Interiören

Ombord på nya Renault Master är likheten med komforten och kvaliteten på personbilar väldigt tydlig. Den s-formade instrumentbrädan ger gott om utrymme, 10-tumsskärmen OpenR-link den senaste tekniken och materialen har hög upplevd kvalitet. Ratten är bland annat hämtad från personbilarna och kan justeras i både höjd och djup för en optimal körställning.

Master är en arbetsplats, och det finns totalt 135 liter lagringsutrymme – vilket är 25 % mer än nuvarande Master. Och Master kan fungera som det dagliga kontoret. Mittsätet kan fällas ner så att det kan fungera som arbetsbord med plats för en bärbar dator och det finns USB-C-portar för laddning av olika elelement.

Förarassistanssystem

Nya Renault Master erbjuder 20 förarassistanssystem som maximerar säkerheten för de som kör bilen och för medtrafikanter. Det finns bland annat automatiskt nödbromsningssystem, släpstabilitetshjälp och intelligent farthållare

Den oberoende organisationen Euro NCAP rankar Master högt för sitt ”Safety Assist Performance” med 84 %. Nya Master erhåller bra poäng i alla aspekter av aktiv säkerhet som bedömts av Euro NCAP. Nästan alla kritiska ADAS-funktioner är standard och nya Renault Master får med ett välförtjänt högsta ”Platinum”-betyg.

Versioner

Nya Master kommer med ett omfattande utbud av versioner som uppfyller alla yrkesverksammas behov. Den finns i en mängd olika versioner, från 11 till 22 kubikmeter, med en 400 bredare sidodörr och upp till 100 mm längre last-yta – den längsta i sin kategori. Modellen har även en kortare hjulbas och en nydesignad framaxel, vilket innebär 1,5 meter kortare svängradie och oöverträffad manövrerbarhet.

Nya Master E-tech electric finns i tre versioner. L2 är basbilen. Den längre versionen L3 finns också som skåp. Även chassi och chassi-platta finns i olika längder för påbyggnationer av t ex flak eller volymskåp.

Motorer

Självklart finns det också mer än el på programmet i Renault Master. Totalt erbjuds fyra olika dieselmotorer som ger 105 (ej till Sverige), 130, 150 och 170 hk och som är sparsammare än tidigare. Förbrukningen har minskat med 1,5 liter per 100 km, vilket innebär att motorerna släpper ut 39 gram mindre CO2 per körd kilometer. Det finns ett val mellan manuell och automatisk växellåda. Automatväxellådan är en ny effektiv 9- växlad EAG9-låda.

Alla versioner av Master byggs på fabriken i Batilly. Motorer och växellådor tillverkas i Frankrike, batterier monteras i Frankrike (tillverkade av LG i Polen) och 84 % av alla underleverantörer är från Frankrike.

https://www.renault.se/transpo…