Nyheter

Fordonsbranschens olika yrken behöver bli kända bland unga mycket tidigare än nu

Text: Fordonsjuristen

– Vi måste förbättra vårt rykte bland familjemedlemmar i många hem, bjuda in barn till våra verkstäder och bilhallar och söka upp unga i deras egna sociala kanaler, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen:

”Att verkstäder generellt är smutsiga, ohälsosamma och att yrken inom branschen är underbetalda tycks fortfarande vara en bild som har ”bitit sig fast” hos många.

Många verkstäder och handlare söker efter talanger bland skolungdomar som går i sjuan, åttan och nian. Men detta fungerar inte tillräckligt bra, vi måste rikta oss till barn i lägre åldrar. I vissa länder inom Europa ger företagen bort leksaker till barn (bilar, bussar, lastbilar, långtradare och husbilar) för att skapa ett intresse. Självklart ska vi hålla öppet och erbjuda företagsbesök till alla som går i skolor och även ställa upp med praktikplatser. Bilden av vår bransch blir inte bättre än vad vi själva gör den till och alla måste inse vikten av att ta in lärlingar och praktikanter från skolor i närområdena, säger Bo Ericsson.

För oss i bilbranschen borde det vara superintressant att locka till sig ungdomar som gillar digitala spel och de som har intresse av programmering. Varför inte bjuda in skolor eller erbjuda föreläsningar för skolungdomar, de är ju vår framtid.

Det är inte alla föräldrar som förstår hur förhållandena ser ut på dagens seriösa verkstäder, med bra klimat, en säker miljö, rent och snyggt och med bra verktyg och modern teknisk utrustning. Vi måste sudda ut bilden av mekanikern som ligger och skruvar under en bil på ett smutsigt golv i en dålig miljö. Och det gör vi enklast genom att bjuda in kunderna på verkstaden.

När jag började som verkstadschef under senare delen av 80-talet fick jag vara med och utveckla det som idag är känt som Personlig servicetekniker (PST) Då var det unikt att kunden besökte sin tekniker inne på verkstaden. Dessa kunder häpnade över hur vi arbetade på Bilia 700-verkstaden och tack vare detta knöt kunderna nära band med sin tekniker. Och man litade på sin tekniker, vilket bidrog stort till att marknadsföra verkstaden. Dessutom gjorde jag som verkstadschef ett till tre kundbesök i veckan hos våra stora kunder för att lyssna av och få input, samtidigt som jag kunde berätta mer om vår verkstad, våra tekniker, våra olika tjänster, om vårt deltagande i programråd, våra olika evenemang för kunders personal (bland annat hjulbytar-kväll och teknik-kväll för kvinnor) och om Bilia.

Vi har också för få anställda kvinnor i branschen, vilket vi borde kunna ändra på med ökad riktad information. Vi måste öka medvetenheten och kunskapen om alla de olika spännande yrken som finns i branschen hos både kvinnor, män och ungdomar. Att sprida kunskap och förändra synen är vårt gemensamma ansvar.”

Foto: NoName_13