Nyheter

Fordonsjuristen: ”Pålaga på pålaga, var går gränsen för en verkstad?”

– Frågan om hur man som verkstad ska kunna vara lönsam kommer allt tätare till oss på Fordonsjuristen. Att driva verkstad kostar mycket pengar och även om en enskild kostnad i vissa fall är låg, så byggs den totala kostnadsmassan snabbt upp, säger Bo Ericsson hos Fordonsjuristen.

– Jag är marknadsekonom från IHM och har arbetat med affärsutveckling, verksamhetsutveckling, verkstadsutveckling och lönsamhetsfrågor inom fordonsbranschen under väldigt många år, både i Sverige och Norge, på både på lätta och tunga sidan. Egentligen är det inte så märkvärdigt, om intäkterna inte ökar i samma takt som kostnaderna ökar får verkstaden problem.

– Några få pålagor är kanske inte ett bekymmer så länge de bidrar till en lönsam verksamhet. Allt fler verkstäder söker idag nya vägar för att öka lönsamheten så att de har råd att kontinuerligt investera i utbildning, verktyg, programvaror och utrustning. I det läget är det lämpligt att rada upp alla kostnader och börja ifrågasätta vad som är viktigt för verkstadens överlevnad och utveckling, säger Bo Ericsson.

Börja med att fundera på dessa frågor:

AC certifiering, och ställ er frågan är den lönsam? Gör en pay off kalkyl (är du medlem i Fordonsjuristen så får du hjälp av oss).

Bokföringskostnader, går det att köpa tjänsten billigare?

IT kostnader har en tendens att kosta mycket pengar, går det att köpa tjänsten billigare?

Släcka tvåor, lönar det sig verkligen? Gör en pay off kalkyl (är du medlem i Fordonsjuristen så får du hjälp av oss).

SERMI certifiering, jobbar ni med många nya bilar så det lönar sig eller ska ni vänta och avtala om samarbete med en auktoriserad verkstad?

Godkänd Bilverkstad, hög kostnad och okänt för bilägare. Tillför det verkstaden något och lönar det sig att vara en GBV verkstad eller är det bara en kostnad? Frågar många kunder om ni är GBV godkända?

Konceptavgift till en kedja, här varierar kravställandet väldigt mycket och detta gynnar inte alltid den enskilda verkstaden. Hos Fordonsjuristen är vi opartiska och man kan alltid kontakta oss för att diskutera tillhörighet (om man är medlem).

Medlemskap i en branschorganisation, är det nödvändigt? Det är som att försäkra sin bostad, är det nödvändigt? Kostnaden för medlemskap varierar kraftigt och även vad verkstaden får för medlemsavgiften. Vi vet vilken som är opartisk och bäst för en verkstad.

Stigande elkostnader, konkurrensutsätt elbolagen.

Ökade uppvärmningskostnader, se över om det går att köpa billigare uppvärmning.

Ökade miljökrav, att köpa hjälp kan vara bra men konkurrensutsätt vid en upphandling.

Utbildning och fortbildning, det finns många bra företag idag som utbildar. Ta in offert och jämför kostnader och vad ni får för pengarna. Glöm inte att utbildningsföretagen vill tjäna pengar och ser helst att ni utbildar så många som möjligt. Det är idag vanligt att man utbildar många tekniker och andra anställda i hantering av elbilar. Behovet är ännu inte så stort så det räcker kanske med att utbilda färre tekniker och färre bland övrig personal. Om man har många med elbilskompetens kan följden bli att alla tekniker kanske inte får använda sina nya kunskaper under lång tid. Då riskerar man att mycket faller i glömska och även att teknikerna blir besvikna över att inte få använda sina nya kunskaper.
Ställ er frågan hur många elbilar ni har på verkstaden per år och fundera därefter på hur många elbilstekniker ni behöver. Är ni med i Fordonsjuristen, kontakta oss så kan vi hjälpa er att räkna ut hur många ni behöver.

Investeringar i nya verktyg, det brukar löna sig att leta runt och kontakta flera företag för att jämföra priser. Om ni inte ska arbeta med elbilar i närtid, dröj med investeringen av verktyg för elbilar tills rullande vagnpark är större och kunderna efterfrågar service på elbilar.

Inköp av nya programvaror, kan vara svårt att få ner priset beroende på programvara men försöka kan man alltid.

Investeringar i ny utrustning, här kan den aktive ofta finna fler leverantörer och pressa priset.

– Sammantaget är verkstaden snabbt uppe i kostnader som är sexsiffriga, säger Bo Ericsson. Ställ er frågan, vad ger mest valuta för pengarna?

Exempel på hur man kan öka omsättningen:

Utöka däckaffären.

Däckförvaring brukar vara en lönsam affär.

Sälj flera 4-hjulsinställningar.

Sälj bromsvätskebyten. De flesta biltillverkare rekommenderar bytesintervall.

Foto: Stefan Schweihofer