Nyheter

Bjerking utför fältgeo- och miljötekniska undersökningar för Norrbotniabanan

AECOM Nordic AB anlitar Bjerking för att utföra fältgeo- och miljötekniska undersökningar i området kring Norrbotniabanan. AECOM Nordic AB är leverantör till Trafikverket gällande bygghandlingar för Norrbotniabanans sträcka Gryssjön-Robertsfors.

Norrbotniabanan är en ny järnväg mellan Umeå och Luleå som möjliggör snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter. Norrbotniabanans del genom Robertsfors kommun sträcker sig från Gryssjön i söder till Ytterbyn i norr och kommungränsen mot Skellefteå. På sträckan Gryssjön-Robertsfors har Bjerking genomfört undersökningar som underlag till bygghandlingar för Norrbotniabanan. Det är geotekniker och fältgeotekniker från Bjerking som är involverade.

– Det här är ett spännande och lärorikt uppdrag för oss på Bjerking, säger David Nilsson, uppdragsansvarig och teamledare på Bjerking. Det handlar om fältgeo- och miljötekniska undersökningar för oss, med borrbandvagn och handhållen borrutrustning.

När Trafikverket bygger en ny järnväg behöver de veta egenskaper och förutsättningar för jordlager och berg längs sträckan. Genom fältgeotekniska metoder undersöker Bjerking dessa förhållanden och analyserar, granskar och presenterar resultatet. Trafikverket har genomfört övergripande undersökningar i tidigt skede och under bygghandlingsskedet har undersökningen kompletterats. Bjerking utför en del av de kompletterande fältgeotekniska undersökningar som behövs för bygghandlingarna som ska tas fram för sträckan.

– Det är roligt att få medverka i ett spännande projekt som bygget av Norrbotniabanan, avslutar David Nilsson. Det faktum att vi numera har kontor i Luleå ökar våra chanser att få fler liknande uppdrag i Norr- och Västerbotten.