Nyheter

Ny undersökning: Fler än 9 av 10 européer är oroliga för digital identitetsstöld

Idag presenterar Okta, den ledande oberoende identitetsleverantören, resultaten från undersökningen European Customer Identity Survey 2024, som visar att européer är mycket oroliga för digital identitetsstöld och att AI bidrar till att göra livet online mindre säkert.

Undersökningen, som inkluderar svar från över 4 000 konsumenter, visar att 93% av de tillfrågade konsumenterna är oroliga för digital identitetsstöld. Över hälften (54%) av konsumenterna har ökat medvetenheten om sitt digitala fotavtryck under det senaste året, och de vanligaste orsakerna till detta anges vara ökade cyberattacker (39%) och framväxten av AI (28%).

Dessutom anser majoriteten av konsumenterna att AI har gjort onlinemiljön mindre säker (56%) och ökar sannolikheten för attacker mot den digitala identiteten (59%). Undersökningen inkluderar konsumenter i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Nederländerna.

I Sverige ökar oron och nätbedrägerierna, 2022 uppgav 59% av vuxna internetanvändare att de utsatts för någon form av bedrägeriförsök på internet det senaste året (Svenskarna och internet 2022). Under 2022 uppgick brottsvinsterna från bedrägerierna till 5,8 miljarder kronor vilket är en ökning jämfört med tidigare år (BRÅ).

Andra viktiga punkter från Oktas 2024 European Customer Identity Survey inkluderar:

Många gör grundläggande cyberhygien, men två tredjedelar upplever fortfarande intrång

Två tredjedelar (66%) av de tillfrågade känner någon personligen som har fått sina personuppgifter hackade. Detta kan ha bidragit till en ökad medvetenhet om grundläggande cyberhygien: 43% uppger att de använder olika lösenord för varje onlinekonto, medan endast 11% använder samma lösenord för allt.

Nätbanker är det viktigaste målet medan sociala medier och konton på arbetsplatsen nedprioriterats

Konsumenterna anser att internetbanker står högst upp på listan över mål för cyberbrottslingar (57%). De är dock betydligt mindre oroliga för sociala medier och konton på arbetsplatsen, andra vanliga mål för cyberkriminalitet. Endast 7% av konsumenterna anser att deras profiler på sociala medier är primära mål för cyberbrottslingar, trots att det är en källa till personlig information, och 2% anser detsamma om konton på arbetsplatsen.

Säker inloggning är fortfarande en huvudvärk för många

Nästan tre fjärdedelar (71%) av konsumenterna planerar att förbättra sin strategi för digital identitet för att bli säkrare, och anser att det är ett personligt ansvar att skydda sin identitet på nätet (45%). Över en fjärdedel (26%) tror på ett delat ansvar mellan individen, myndigheter och företag för att skydda identiteten på nätet.

Men konsumenter stöter på en del gemensamma hinder. 72% uppger att de är frustrerade när de ska logga in på sina onlinekonton. Detta trots att hälften (49%) av de tillfrågade sannolikt skulle spendera mer pengar om inloggningsprocessen var enkel, säker och friktionsfri. 42% av de svarande är bekväma med att företag använder AI för att göra inloggningsupplevelsen enklare, snabbare och säkrare.

– Identitet är ingången till allt i en digital värld. Men identitetsbaserade attacker har blivit en viktig metod för bedragare när 80% av cybersäkerhetsattackerna uppstår från missbruk av inloggningsuppgifter. Svenska företag behöver snabbt utveckla en rigorös säkerhetsstrategi och arbetskultur för att framtidssäkra sina organisationer, säger Dan Öhlander, regionchef för Norden och Baltikum på Okta.