Nyheter

Flygskammen har lett till positiv utveckling

Text: Roope Kekäläinen, vd och medgrundare för flygreseplattformen LYGG

International Air Transport Association (IATA) rapporterar att flygbolag förutspår ett rekordantal flygpassagerare världen över i år. Det nuvarande rekordet, från 2019, med 4,5 miljarder årliga flygpassagerare förväntas överträffas med nästan en halv miljard. Behovet av att flyga ökar generellt och detsamma gäller för affärsflyget. Parallellt ökar efterfrågan på att resa smartare och mer miljövänligt i samma takt, om inte snabbare. 

Diskussionen om flygskam drog igång för cirka sex år sedan och fick ett starkt fäste i Sverige och de nordiska länderna där en del under en period valde andra färdmedel framför flyget. Det innebar en utmanande tid för branschen, samtidigt som det resulterade i en ökad motivation att investera resurser, forskning och tid i att göra flyget mer hållbart. En välmående bransch under press är en bransch som utvecklas, vilket stämmer i det här fallet.

Idag kan vi nog enas om att flygskammen är förbi, men också om att den satte fart på den positiva utvecklingen i branschen som fortfarande är högaktuell. Det handlar om att effektivisera flygrutter och flygplansval. Att göra förnuftiga ruttval genom att nyttja regionala flygplatser. Idag finns det 33 regionala flygplatser i Sverige, förutom Swedavias 10 större flygplatser, som skulle kunna användas i mycket högre utsträckning. Då kan man minska resandet till och från större flygplatser längre bort, vilket är positivt för miljön. Det handlar också om att använda flygplan vars storlek är anpassade efter behovet, där man fyller mindre plan som kan flyga direkt utan mellanlandning.

En annan viktig del är utveckling av förnybara bränslen och användningen av SAF (Sustainable Aviation Fuel). Genom att driva på innovation inom det här området kommer vi inom en snar framtid också få se hybridplan och så småningom helt elektriska flygplan.

Även om flygskammen har inneburit att innovationstakten inom flygbranschen har ökat är termen i sig missvisande. För det har egentligen aldrig handlat om skammen över att flyga utan om de utsläpp som flygandet orsakar. Det finns ingen anledning att skämmas för att flyga, än mindre så länge det görs med förnuftiga ruttval, användning av regionala flygplatser och med flygplan i lämplig storlek. Detta minskar avsevärt miljöpåverkan och möjliggör effektiv användning av förnybara flygbränslen. Vi behöver fortsatt arbeta för ett hållbart flyg, där vi borde prata “utsläppsskam” istället för flygskam.

”Utsläppsskam” är fördelaktigt för hela flygindustrin (och övrig industri) eftersom det sätter ljuset på det faktiska problemet och hjälper till att utveckla sektorn och främja ett hållbart flygande. Det skapar efterfrågan på marknaden för de mest flexibla och hållbara operatörerna, särskilt inom affärsresesektorn, där det idag inte finns lika många alternativ till andra typer av resande.

Transformationen av kortdistansflygningar börjar med affärsflyget, där resorna är lokala eller regionala. När trenden på sikt blir mer utbredd är det bara en tidsfråga innan snabba, bekväma och hållbara flyglösningar också antas av konsumenterna.