Nyheter

Bygget av Scandlines utsläppsfria färja har gått in i slutfasen

Efter två veckor i flytdocka har Scandlines noll direkta utsläpp Fehmarn-färjan E/F Futura förvandlats. Bron och den övre delen av fartyget är vitmålade understrukna av den karaktäristiska gröna randen.

Byggandet av E/F Futura vid Cemre går in i slutfasen. Den 29 juli gick fartyget in i flytdockan för att bland annat få botten rengjord och målad och lördagen den 10 augusti seglade hon ut igen.

Utöver målningsarbetet monterades även den främre thrustern vid dockning, medan den aktre thrustern, som legat i vattnet sedan sjösättningen i november, fick rengöras och målas. Thrustrarna driver fartyget framåt genom vattnet.

Botten och thrusters är målade med silikonfärg så att fartyget kan glida genom vattnet med energi.

Under vistelsen i kajen mättes pollarna till den automatiska förtöjningen, som ska passa exakt i färjelägena, samt anslutningen till laddtornen i hamnarna i Rødby respektive Puttgarden. Från september 2025 kommer fartygets stora batterisystem att kunna laddas på bara 12 minuter i både Rødby och Puttgarden.

”Mätningarna måste vara mycket exakta, eftersom det är väldigt liten tolerans. Det är därför vi gör dem i kajen, och inte medan fartyget ligger och rör sig vid kajen, säger Rasmus Nielsen, sjöarkitekt på Scandlines.

Alla system måste testas innan resan går till Rødbyhavn

Nu är Futura återigen vid utrustningsbryggan, där hon måste vara helt färdig. Alla hjälpsystem ska testas och sedan ska hon ut på en provkörning där alla så kallade SAT (Sea Acceptance Tests) kan börja. Här testas alla fartygets system med full last under överinseende av den danska sjöfartsstyrelsen och Lloyd’s Register-klassen.

”SAT-testerna pågår i en till två veckor, när fartyget är ute och seglar, med möjlighet att byta besättning på morgonen och kvällen. På så sätt kan vi alltid ha de hantverkare och tekniker ombord som behövs för att utföra korrigeringar och justeringar, istället för att alla ska behöva vara där hela tiden, förklarar Rasmus Nielsen.

När även SAT-testerna har genomförts framgångsrikt, och fartyget sedan har levererats till Scandlines, kan E/F Futura påbörja den långa resan hem till Rødbyhavn, där en del av den blivande besättningen sitter vid rodret.

”Vi ser mycket fram emot att sätta vår första utsläppsfria färja i drift vid Rødby-Puttgarden. Futura är en investering i framtiden – både för oss som rederi i stort och inte minst som en viktig del av att vi år 2030 ska kunna leva upp till vårt mål att segla utan direkta utsläpp på rutten Rødby-Puttgarden, säger han. Scandlines COO Michael Guldmann Petersen.

Färjan kommer att namnges officiellt vid en ceremoni i samband med sin utplacering på Fehmarn Bält senare 2024.

Data för utsläppsfri Scandlines fraktfärja för rutten Rødby-Puttgarden:

Längd: 147,4 meter

Bredd: 25,4 meter

Designdjupgående: 5,30 meter

Lastkapacitet: 66 fraktenheter (cirka 1 200 spårmeter)

Max antal passagerare: 140

Servicehastighet: 16/10 knop

Överfartstid: 45 minuter (från 2025)

Batterisystem: 10 MWh

Laddning i hamn: 12 minuter (från 2025)

Direkta utsläpp under överfarten: 0

Investering: 80 miljoner eur

noll direkta utsläpp Fehmarn-färjan E/F Futura förvandlats. Bron och den övre delen av fartyget är vitmålade understrukna av den karaktäristiska gröna randen.

Byggandet av E/F Futura vid Cemre går in i slutfasen. Den 29 juli gick fartyget in i flytdockan för att bland annat få botten rengjord och målad och lördagen den 10 augusti seglade hon ut igen.

Utöver målningsarbetet monterades även den främre thrustern vid dockning, medan den aktre thrustern, som legat i vattnet sedan sjösättningen i november, fick rengöras och målas. Thrustrarna driver fartyget framåt genom vattnet.

Botten och thrusters är målade med silikonfärg så att fartyget kan glida genom vattnet med energi.

Under vistelsen i kajen mättes pollarna till den automatiska förtöjningen, som ska passa exakt i färjelägena, samt anslutningen till laddtornen i hamnarna i Rødby respektive Puttgarden. Från september 2025 kommer fartygets stora batterisystem att kunna laddas på bara 12 minuter i både Rødby och Puttgarden.

– Mätningarna måste vara mycket exakta, eftersom det är väldigt liten tolerans. Det är därför vi gör dem i kajen, och inte medan fartyget ligger och rör sig vid kajen, säger Rasmus Nielsen, sjöarkitekt på Scandlines.

Alla system måste testas innan resan går till Rødbyhavn

Nu är Futura återigen vid utrustningsbryggan, där hon måste vara helt färdig. Alla hjälpsystem ska testas och sedan ska hon ut på en provkörning där alla så kallade SAT (Sea Acceptance Tests) kan börja. Här testas alla fartygets system med full last under överinseende av den danska sjöfartsstyrelsen och Lloyd’s Register-klassen.

– SAT-testerna pågår i en till två veckor, när fartyget är ute och seglar, med möjlighet att byta besättning på morgonen och kvällen. På så sätt kan vi alltid ha de hantverkare och tekniker ombord som behövs för att utföra korrigeringar och justeringar, istället för att alla ska behöva vara där hela tiden, förklarar Rasmus Nielsen.

När även SAT-testerna har genomförts framgångsrikt, och fartyget sedan har levererats till Scandlines, kan E/F Futura påbörja den långa resan hem till Rødbyhavn, där en del av den blivande besättningen sitter vid rodret.

– Vi ser mycket fram emot att sätta vår första utsläppsfria färja i drift vid Rødby-Puttgarden. Futura är en investering i framtiden – både för oss som rederi i stort och inte minst som en viktig del av att vi år 2030 ska kunna leva upp till vårt mål att segla utan direkta utsläpp på rutten Rødby-Puttgarden, säger Scandlines COO Michael Guldmann Petersen.

Färjan kommer att namnges officiellt vid en ceremoni i samband med sin utplacering på Fehmarn Bält senare 2024.

Data för utsläppsfri Scandlines fraktfärja för rutten Rødby-Puttgarden:

Längd: 147,4 meter

Bredd: 25,4 meter

Designdjupgående: 5,30 meter

Lastkapacitet: 66 fraktenheter (cirka 1 200 spårmeter)

Max antal passagerare: 140

Servicehastighet: 16/10 knop

Överfartstid: 45 minuter (från 2025)

Batterisystem: 10 MWh

Laddning i hamn: 12 minuter (från 2025)

Direkta utsläpp under överfarten: 0

Investering: 80 miljoner eur