Nyheter

Nyckeln till säkrare vägarbeten: Samarbete

– När det gäller arbetsmiljön för dem som arbetar på vägen är det viktigt att tänka på att de inte är där för sin egen skull. Fortfarande får de utså en hel del spott och spe och risker när trafikanter inte visar hänsyn, inte anpassar farten eller söker smitvägar förbi avspärrningar. Flaggvakter är de som är värst utsatta, säger Torbjörn Andersson, som är samordnare i SAK.

Säkerheten vid arbeten på kommunala gator och vägar har blivit mycket bättre på senare år, men fortfarande brister det på alltför många ställen, både bland utförare och inte minst på grund av trafikanter som inte visar tillräcklig hänsyn. Föreningen SAK sliter med frågan.

SAK – Säkerhet vid arbete på kommunala gator – är en ideell förening med ett 80-tal kommuner som medlemmar, allt från de allra största kommunerna till mindre och riktigt små.

Föreningens syfte är att verka för en sund hållning och utveckling av säkerheten (farbarhet, framkomlighet, trafiksäkerhet och arbetsmiljöförhållanden) vid arbeten på kommunala gator och vägar. Målet är att hjälpa medlemmarna att införa och utveckla regler och anvisningar för arbeten som utförs inom gaturummet.

Samarbete ses som en viktig nyckel till säkrare vägarbeten.

– Fortfarande sker det för litet tillbuds- och skaderapportering från vägarbetsplatserna, men många entreprenörer har börjat bättra sig här. 

– Säkerhetsarbetet, frågan om hur trafik ska ledas om eller förbi, måste komma in i tidigare skeden, redan i planeringen av vägprojekt. Ansvaret är ju alltid byggherrens, alltså i många fall våra egna medlemmar, men alla inblandade måste tänka på de här frågorna.

Centralt i föreningens arbete har varit att ta fram en egen APV-handbok (Arbete På Väg) för SAKs medlemmar.

– I allt arbete är det prioriterat att skydda trafikanterna som bilister, fotgängare och cyklister, säger Torbjörn Andersson.

Ständigt pågående arbete

Vid föreningens årsmöte i våras diskuterades bland annat Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter för bygg och anläggning, som träder i kraft vid årsskiftet 2025.

– De är oerhört omfattande, men de tydliggör ansvaret i alla led, från projektering till utförande och även bruksskedet.

SAK har ett nära samarbete med sin systerorganisation SBSV som bland annat företräder entreprenörer.

– Visst, säkerheten och respekten vid vägarbetsplatser har blivit bättre, men ändå på något sätt inte. Det här är ett ständigt pågående arbete, säger Torbjörn Andersson.

Föreningen formulerar sin uppgift så här:

* Att hjälpa varandra med att introducera hållbara riktlinjer/policys inom den egna kommunen samt att utveckla och hålla regler och anvisningar inom respektive ämnesområde aktuella.

* Att utveckla medlemmarnas kunskap och kompetens inom väghållning i olika skeden (planering, myndighetsutövning och utförande).

* Att gemensamt försöka påverka centrala myndigheter och organisationer i viktiga ärenden för mindre landsortskommuner såväl som större städer.