Nyheter

Podd: Kommersialiserad IoT-lösning tack vare snöröjningsprojekt

Projektet IoT för smart snöröjning startades för att skapa en mer datadriven och effektiv snöröjningstjänst för landets kommuner. I senaste poddavsnittet får du höra mer om en innovationsresa som inte varit spikrak men som lett fram till en ny och skalbar IoT-lösning på marknaden.

Sveriges kommuner lägger årligen cirka 1,5 miljarder på snöröjning. Snöröjning är en viktig samhällstjänst som ofta tas för given. Men dagens klimatförändringar har skapat ett mer oförutsägbart väder vilket gör det svårare att planera för både snöröjning och halkbekämpning. Det finns ett behov att förändra och effektivisera snöröjning som tjänst. Mot bakgrund av detta startades projektet IoT för smart snöröjning i Ånges och Örnsköldsviks kommuner.

Sensor som mäter snödjup

Målet var att ta fram en IoT-baserad lösning för att kunna optimera snöröjningen i landets kommuner. Lösningen bygger på en sensor som bland annat kan mäta snödjup. Under projektets gång har techbolaget Starbit vidareutvecklat sensorn, som från början utvecklats av Mittuniversitet. Starbit har även utvecklat tillhörande mjukvara.

Etablerad och skalbar lösning

Idag finns en skalbar IoT-lösning på marknaden som kan användas inom fler områden och det finns även ett internationellt intresse. Men resan dit har inte varit spikrak, till exempel drabbades projektet av stora förseningar på grund av halvledarbristen till följd av Covid 19-pandemin. Snöröjning som tjänst involverar många olika aktörer och det är inte alltid lätt att förändra invanda arbetssätt.

Lyssna på avsnittet

IoT Sveriges podcast The IoT Public Sector Podcast finns där poddar finns.

Här kan du lyssna på avsnittet:

Podbean

Spotify

Apple Podcast

Fler avsnitt från IoT Sveriges podcast

IoT Sveriges podcast, The IoT Public Sector Podcast, tar upp och berättar om innovativa projekt som tillämpar olika IoT-lösningar för att skapa samhällsnytta.

Läs mer och lyssna på fler avsnitt.

På bilden: I avsnitt 21 av IoT Sveriges podcast berättar Jennie Roos, tidigare projektledare på Bron Innovation och Michael Jakobsson, försäljningschef på Starbit, om projektets utmaningar och framgångar