Nyheter

COWI formar framtiden med kompetens och erfarenhet

Mindre än ett år efter jordskredet som stoppade trafiken på E6 vid Stenungssund kunde vägen åter öppnas för trafik. Många av COWI:s kompetenser har kommit till användning i det snabba återuppbyggandet. Geotekniken är den största utmaningen, men inte den enda.

COWI är ett ledande konsultföretag inom flera områden; teknik, arkitektur, energi och miljö, men också inom komplex infrastrukturdesign. Trafikverket direktupphandlade COWI som konsult med hänvisning till undantag i lagen om offentlig upphandling vid ”synnerlig brådska”, vilket ju var fallet när motorvägen, den stora pulsådern längs Västkusten, plötsligt skars av för all trafik i september 2023.

Uppdraget var att ta ansvar för undersökningar, kontrollera säkerheten, ta fram säkerhetshöjande åtgärder och projektera återuppbyggnaden av E6.

– Vi direktupphandlades tack vare vår stora kompetens och erfarenhet kring geoteknik och våra erfarenheter från skredet vid E6 i Småröd år 2014, säger Jenny Thönell, som är COWI:s uppdragsledare vid projektet E6 Stenungsund.

Uppgiften har varit att kartlägga jordegenskaper och grundvattenförhållanden med särskilt fokus på lerans egenskaper och skredets djup. Vidare kontroll av eventuella föroreningar, projektering av väg och avfartsramper samt dimensionering och projektering av geotekniska förstärkningar och väganläggningens avvattning.

Kompetenser som kom väl till pass i det uppdraget var förutom geoteknik också vägkonstruktion, avvattning, belysning, landskap, miljö, mätning och datasamordning.

COWI har varit med under hela projektet, från markundersökningar initialt efter det stora skredet innan man kunde vidta några åtgärder, via skredsäkring till grundläggande markarbeten och slutligen själva återuppbyggnaden av E6.  

– Sammanlagt har vi haft ett 40-tal av våra medarbetare engagerade i olika funktioner och delar av projektet och vi har levererat underlag allt efter som det framskridit. Tillsammans med Trafikverket och PEAB har vi satt upp olika fokusområden och deltar med några medarbetare på varje teknikområde.

Utöver förutsättningar för återuppbyggnaden av själva vägen har arbetet handlat om exempelvis avvattningslösningar och Kärrbäcken, som påverkades av skredet eftersom fåran väster om E6 trycktes ihop. Det handlar också om förutsättningar för att återställa det påverkade fiskbeståndet i Kärrbäcken.

I början av juli kunde E6 öppnas igen – lagom till semestertrafiken. Efter det har arbetet fortsatt med att återställa Kärrbäcken och områden kring vägen. En nyckel till det lyckade återbyggandet är kommunikationen i projektet.

– Arbetet kräver väldigt mycket samarbete och samordning mellan alla aktörer, mellan Trafikverket, entreprenören Peab, kommunen och fastighetsägare. Tiden har varit en utmaning, men också förståelsen för varandras arbete, arbetsmiljörisker och andra aspekter. 

– Vi har hela tiden haft kontinuerliga avstämningar så att projekteringen, som skett parallellt med återuppbyggnadsarbetet, skett med rätt åtgärd i rätt tid, allt för att E6 skulle kunna öppnas återställas så fort som möjligt, säger Jenny Thönell.

www.cowi.com