Nyheter

MTRX byter namn

Idag byter MTRX namn till VR och det första gröna VR-snabbtåget avgår från Stockholms centralstation till Göteborg. Namnbytet sker sedan den finska statliga tågoperatören VR köpte MTRX tidigare i år. Jämfört med Sverige har finländare en mer positiv syn på tågresande, visar en undersökning från analysföretaget Nepa. Och medan finländare vill öka sitt tågresande är situationen den motsatta i Sverige. Det vill VR ändra på.

För resenärerna innebär förändringen att de ska börja hålla utkik efter ett grönt tåg på plattformen. Samtidigt har en ny webbplats för biljettköp och trafikinformation lanserats på www.vrresa.se. Samtliga tåg väntas ha fått sitt nya gröna utseende senare i höst.

– Som VR kommer vi att fortsätta växa på sträckan Stockholm-Göteborg, säger Filip Thunell, vd för VR Snabbtåg Sverige. Resenärerna kommer att känna igen allt som vi är kända för, såsom vår goda service och höga punktlighet. Det nya är att vi heter VR, att våra tåg kommer att vara gröna samt att vi kommer att använda oss av VR:s långa erfarenhet för att ytterligare utveckla upplevelserna för resenärerna.

Som ett steg i sin nordiska expansion slutförde den finländska trafikoperatören VR sitt förvärv av snabbtåget MTRX i maj i år. Sedan dess har förändringsarbetet pågått och idag byter MTRX namn till VR.

Det första gröna VR-tåget har premiär idag med avgångstid enligt tidtabell klockan 14.13 från Stockholms centralstation och ankommer till Göteborgs centralstation klockan 17.30. På vägen gör tåget de ordinarie stoppen i Katrineholm, Skövde, Herrljunga och Alingsås. Trafiken fortsätter i samma omfattning som tidigare med 126 avgångar per vecka, vilket är en dryg tredjedel av alla snabbtågsavgångar på sträckan.

– Vi behåller allt som gjort MTRX till tågresenärernas favorit åtta år i rad tack vare alla engagerade MTRX-medarbetare, säger Elisa Markula, vd för VR Group. Samtidigt ska vi fortsätta att utveckla tågresandet i Sverige. Våra mätningar visar att svenskar är mer negativt inställda till tågresande i allmänhet än i Finland, och att de svenska resenärernas bild av tågresor påverkas av höga priser, inställda tåg och förseningar. Den här negativa upplevelsen tror vi att vi kan förbättra och skapa en mer positiv attityd till tåg.

MTRX har under åtta års tid haft de nöjdaste tågresenärerna i Sverige, enligt Svenskt Kvalitetsindex. I årets mätning var MTRX till och med det mest populära reseföretaget överhuvudtaget.

Precis som MTRX har även VR ett mycket gott anseende bland resenärerna hemma i Finland, enligt en undersökning av analysföretaget Nepa. Undersökningen, som är genomförd både i Sverige och i Finland, visar också att tågresandet i Sverige inte uppfattas lika positivt som i Finland.

I Sverige överväger 61 procent möjligheten att ta tåget vid längre resor medan motsvarande siffra i Finland är 64 procent. Dessutom säger svenskarna att de vill åka tåg i mindre omfattning framöver. När det gäller inrikes långdistansresor med tåg så planerar 12 procent av svenskarna att resa mindre med tåg och bara 7 procent vill resa mer. Motsvarande siffror i Finland är att 8 procent vill resa mer med tåg och bara 5 procent vill resa mindre.

– Det är med nöjda resenärer som vi kan få fler att välja tåget, vilket inte minst är viktigt ur hållbarhetssynpunkt, säger Elisa Markula. Erfarenheten i Finland och även från MTRX här i Sverige visar att det absolut går att få nöjda tågresenärer. Faktum är att Sverige och Finland är ganska lika som tågländer, både när det gäller väderförhållanden och infrastruktur samt i resmönster och punktlighet.

MTRX, som nu blir VR, har länge haft en bättre punktlighet på sträckan Stockholm-Göteborg än annan trafik. Under första halvåret 2024 var punktligheten 71 procent, vilket är 8 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan. Det beror framför allt på att punktligheten sedan starten har prioriterats högt i företagets alla delar, hela vägen från trafikplaneringen till lokförare och servicevärdar. Dessutom är tågen moderna och väl anpassade för det nordiska klimatet.

Marknaden för kommersiell fjärrtågstrafik i Sverige är ungefär dubbelt så stor som i Finland. Det är därför en intressant marknad för VR. Under de senaste åren har VR förändrats från att vara en statlig tågoperatör med verksamhet enbart i Finland till en kommersiell aktör på den konkurrensutsatta nordiska trafikmarknaden, där reseupplevelsen är en avgörande konkurrensfaktor. VR har även sedan 2022 etablerat sig inom upphandlad kollektivtrafik i Sverige. Exempelvis blev det nyligen klart att VR kommer att driva trafiken åt Norrtåg AB.