Nyheter

Scanias nätverk med publika laddplatser banar väg för elektrifierade lastbilstransporter

Scania Sveriges återförsäljare satsar nu på närmare 40 publika laddstationer runtom i landet i anslutning till återförsäljarnätverket. Över 20 av dessa är redan på plats. På så sätt underlättas kundernas omställning till elektrifierade transporter.

– Scanias ellastbilar för såväl stadstransporter som regionala transporter rullar nu på vägarna och snart lanseras även ellastbilar för fjärrtransporter. En av de stora utmaningarna för att elektrifieringen ska få ordentligt genomslag, inte minst för de längre transporterna, är att infrastrukturen finns på plats, säger Dan Löfgren, nätverksutvecklingsdirektör på Scania Sverige.

Utöver de egna laddplatserna har Scania dessutom etablerat partnerskap med andra aktörer i Sverige som tillhandahåller laddningsmöjligheter för lastbilar med fördelaktiga elpriser. Bland dessa är Milence – ett samägt bolag av TRATON, Daimler Truck och Volvo GroupEinride och Rifil.

Scania banar genom satsningen väg för kommande fjärrtrafiktransporter med ellastbilar. Detta blir möjligt genom att de tyngsta långväga transporterna beräknas kunna köras i cirka 4,5 timmar och sedan snabbladdas under förarnas obligatoriska rast- och vilopaus på 45 minuter. Scanialastbilar med den aktuella kapaciteten går för närvarande i trafik i Norge som förberedelse för en bredare lansering.

– Medan laddningen av lastbilar med kortare räckvidd huvudsakligen kommer att ske vid åkeriernas depåer och, om nödvändigt, vid destinationen är ett heltäckande nätverk av laddplatser längs vägarna avgörande för elektrifieringen av fjärrtransporterna. Dessa står för den största andelen koldioxidutsläpp från lastbilstransporter, säger Dan Löfgren.

För att underlätta laddning i Sverige och övriga Europa erbjuds Scania Charging Access, en smidig och kostnadsfri tjänst med laddkort. Åkerierna får härigenom tillgång till förutsägbara energipriser med debitering genom en enda månadsfaktura för samtliga elfordon.

– Vi vill på alla vis underlätta övergången till fossilfria transporter och sänka omställningströskeln för landets åkerier, förklarar Dan Löfgren. Genom denna satsning vill vi undanröja de tvivel som kan finnas för att satsa på eldrift. 

Scania räknar med att elektrifieringen av fordonsflottan tar rejäla kliv under de närmaste åren och har satt som mål att hälften av nybilsförsäljningen i Europa 2030 ska utgöras av eldrivna lastbilar och bussar.

Läs mer om Scanias återförsäljarnätverks satsning på publika snabbladdare här.