Nyheter

Infrastruktur börjar med en cykel utan pedaler

En 6-årings första kontakt med infrastruktur kan börja vid en container fylld med cyklar och vägmärken. Organisationen Sthlm Bike har en ambulerande utbildning som lär Stockholms barn att cykla. Från att aldrig ha suttit på en cykel till att de kan cykla på egen hand tar det endast 20–25 minuter.

Cykelskolan kom till efter att Mirjam Wolff läst en undersökning som visade att cirka 27 procent av 6-åringar i Stockholm inte kan cykla. Det ville Mirjam ändra på. Hon hittade en metod som går ut på att lära ett barn att cykla på 20–25 minuter.

–Vi tar bort pedalerna på cykeln så att det blir en springcykel. Då kan barnet koncentrera sig på att få till viktfördelning och balans. När de fått kläm på det sätter vi dit pedalerna igen. För ett barn är det ologiskt att cykla framåt men att trampa bakåt för att bromsa. Därför har vi handbroms på cyklarna, förklarar Mirjam Wolff.

Det handlar om att ta bort krångliga moment så att barnen enbart behöver tänka på att cykla framåt och bromsa med handbromsen. Nästa steg är att inte bromsa med fötterna och att lära sig svänga.

Alla välkomna

Sthlm Bike har alla övningscyklar, vägmärken och annan utrustning som behövs för utbildningen i en container. Var fjärde vecka körs containern till en ny plats. Där byggs övningsbanor och Cykelskolan hålls i några dagar varje gång. Alla är välkomna och ingen föranmälan behövs.

Sthlm Bike har även avtal med kommuner där containern körs till en skola och hela klasser bjuds in att delta.

– En utbildning tar cirka 55 minuter. Först får barnen bekanta sig med olika trafikmärken. I nästa del får de lära sig hur en cykel och en cyklist ska vara utrustad, och hur man ska bete sig i trafiken. I sista steget får de prova ut en hjälm och sedan börja träna i de banor som vi satt upp.

Cykellopp finansierar

För 18 år sedan var Mirjam Wolff i New York och såg ett cykellopp med 32 000 deltagare. Hon tänkte att något liknande borde göras i Stockholm. Resultatet blev Sthlm Bike, som är ett cykellopp på 47 kilometer som arrangeras en gång om året på bilfria gator i Stockholm.

– Med Sthlm Bike vill vi aktivt bidra till en mer cykelvänlig stad, men vi vill också utbilda nya generationers cyklister. För varje deltagare i cykelloppet går 50–100 kronor till att finansieras Cykelskolan, berättar Mirjam Wolff.

Pedagogerna i Cykelskolan är ungdomar i 20-årsåldern som fått utbildning i metoden.

– Barnen tycker ofta det är roligare att lära sig cykla av någon de tycker är lite cool än av farmor eller farfar. Dessutom bidrar vi till att ungdomar får sitt första riktiga jobb. De får betalt enligt kollektivavtal inklusive semesterersättning.

Cykelskola i container

Till Cykelskolan används en 20-fots open side container. Då ena långsidan är öppningsbar lämpar den sig utmärkt för utbildningar.

Containertjänst sponsrar Cykelskolan med containern och förvarar den mellan utbildningstillfällena och kör ut den varje gång det är dags.

– Att lära barn cykla samtidigt som de får bekanta sig med trafikmiljön och lära sig trafikvett är ett jättebra initiativ som vi gärna är med och stöttar. Projektet har även en koppling till vår verksamhet eftersom vi utöver containrar även tillhandahåller vägprodukter som avstängningsmaterial och vägskyltar, säger Michael Skärbo som är marknadschef på Containertjänst.

Sthlm Bikes långsiktiga mål är att bygga en cykelpark i Stockholm där Cykelskolan kan ha sin verksamhet.

– Men det kostar mycket att få till. Därför är en container ett bra alternativ. Den är lätt att flytta och när vi öppnar upp den finns allt vi behöver där. Men även en fast cykelpark skulle kunna bestå av containrar, konstaterar Mirjam Wolff.

PÅ bilden: I en ambulerande container har Cykelskolan allt som behövs för att lära barn cykla

Bild: Sthlm Bike