Nyheter

Mobility Sweden: Röda siffror för samtliga fordonsslag i augusti

Mobility Swedens nyregistreringsstatistik i augusti uppvisar röda siffror för samtliga fordonsslag. Personbilsregistreringarna minskar och uppvisar en fortsatt svag privatmarknad för elbilar. De tunga fordonen har haft en tuff månad som till stor del beror på rekordregistreringar i fjol för tunga lastbilar och försenade leveranser av upphandlade bussar.

För att vända den negativa trenden krävs styrmedel och incitament som främjar föryngring av fordonsflottan.

Totalt registrerades 19 036 nya personbilar i augusti, en minskning med drygt 20 procent jämfört med samma månad förra året. Minskningen kan delvis förklaras av tillfälliga leveransstörningar hos vissa varumärken. Därtill är privatmarknaden fortfarande avvaktande då Riksbankens räntesänkningar ännu inte stärkt hushållens köpkraft.

Av månadens nyregistreringar var 56 procent laddbara bilar, varav andelen elbilar uppgick till nära 36 procent. I augusti minskade antalet elbilar med 31 procent och hittills i år har de backat med 21 procent. Det är företagskunderna som fortsatt håller uppe marknaden för elbilar med 7 av 10 registreringar i augusti.

– Nedgången för samtliga fordonsslag har negativ påverkan på flottans förnyelse och gör det svårare att nå klimatmålen. Regeringens budget blir avgörande för att vända trenden, säger Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden.

2 590 nya lätta lastbilar registrerades i augusti, en minskning med cirka 36 procent. Andelen eldrivna fordon nådde drygt 23 procent.

Under månaden nyregistrerades 368 tunga lastbilar, vilket var en kraftig nedgång med 76 procent jämfört med förra året. Denna förklaras av rekordhöga registreringar i fjol inför EU-krav på ny version av färdskrivare skulle träda i kraft. Av de nya tunga lastbilarna var cirka 8 procent eldrivna.

Bussmarknaden hade 118 nyregistreringar i augusti, vilket är 60 procent färre än i fjol. Nedgången förklaras till viss del av försenade leveranser. Andelen elbussar uppgick till drygt 23 procent i augusti och till totalt 16 procent under årets första åtta månader. Under samma period i fjol uppgick andelen el till 31 procent. Årets tillbakagång för elbussar kan härledas till utfasningen av elbusspremien för stadsbussar som inleddes förra sommaren.

– Tillgång till billig fossilfri el och fler lokala och regionala laddplatser är avgörande för att åkerier ska välja ett elfordon. Om regeringen slopar skatten för el som laddas via laddbox kan ett åkeri spara nära 75 000 kronor per år och lastbil i drivmedelskostnad, avslutar Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden.

Den publika laddinfrastrukturen i Sverige har under månaden ökat med 689 laddpunkter och passerade under augusti 51 300 laddpunkter fördelat på 7 200 laddstationer.