Nyheter

Varningsklockor kring privatleasing – Hedin Bil agerar i strid med avtal

Privatleasing har de senaste åren varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil. Men ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Dessutom har den stora återförsäljaren Hedin Bil fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämningen, vilket strider mot avtalet. Först efter granskning från M Sverige har företaget ändrat sig.

Riksförbundet M Sverige manar leasingtagare att vara uppmärksamma på att avtalet verkligen följs, inte minst då bilen ska återlämnas vid hyresperiodens slut.

– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det. Trots att man enligt avtalet inte får göra det, har vi fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunden för vad man menar är slitage, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

I privatleasingavtalet finns tre parter: hyrestagaren, uthyraren och återförsäljaren. Vid återlämningen kan hyresgivaren komma med krav att kunden ska betala för onormalt slitage, eftersom det i avtalet anges att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” – alltså inte återförsäljaren. Men i exempel som M Sverige granskat visar det sig att återförsäljaren struntat i det när bilen återlämnas och kommit med egna krav på betalning, helt i strid med avtalet.

– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är jobbigt för den som privatleasar att kämpa emot, man förutsätter att företagen följer villkoren man själva bestämt ska gälla, men så är det inte alltid, säger Carl-Erik Stjernvall.

Att Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden menar dock Hedin Bil inte stämmer:

När ett privatleasingavtal löper ut förvärvar återförsäljaren (i det här fallet Hedin Bil) äganderätten till fordonet från hyresgivaren (i det här fallet Santander). När fordonet återlämnas till Hedin Bil övergår alltså även äganderätten från hyresgivaren Santander till Hedin Bil. I samband med detta överförs vissa rättigheter från Santander till Hedin, inklusive rätten att fakturera kunden för kostnader för onormalt slitage, enligt vad som är fastställt i avtalet, kommenterar Hedin Bil.

Dessutom finns det i fallet med Hedin Bil även en problematik i att de är både generalagent och återförsäljare för flera bilmärken, som exempelvis Ford, MG och Renault. Det innebär att återförsäljarens möjlighet att förhandla om olika kostnader med generalagenten inte existerar och att generalagenten i stället kan peka med hela handen och kräva ett visst förhållningssätt gentemot kunderna.

– Det är vårt intryck att återförsäljare i Hedin-gruppen verkar vilja ställa i ordning bilen inför kommande försäljning på leasingtagarens bekostnad, det är den typen av ärenden vi möter i vår rådgivning, säger Carl-Erik Stjernvall

Vi vill poängtera att garantiåtaganden alltid regleras med fordonstillverkaren. Detta ansvar vilar på tillverkaren och inte på vare sig generalagenten eller återförsäljaren, kommenterar Hedin Bil.

I ett fall har Hedin-återförsäljaren bekräftat i ett mejl till kunden att ”eftersom det är vi på Hedin Bil som har återköpsrätt på dessa fordon (från Santander Consumer Bank, M Sveriges anm.) så är det vi som skickar ut fakturan till dig också i samband med återlämnade av fordonet”. Ett förfarande som går tvärt emot avtalet.

Det kan till exempel röra sig om fakturor för åtgärdande av tekniska brister som borde täckas av garantin. Hedin Bil menar att kunderna som har privatleasat ska hållas ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något om ett sådant ansvar från hyrestagarens sida annat än att lämna bilen på service enligt det förbestämda intervallet.

M Sveriges råd

Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal. Om det står att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” vid återlämningen, och inte återförsäljaren, har man blivit lurad.

Klaga först till företaget som du har betalat till.

Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.

Gör gärna också en anmälan till Konsumentverket om att avtalet som ingåtts inte har följts.

M Sverige anger att Hedin Bil menar att kunderna som har privatleasat ska hållas ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något om ett sådant ansvar från hyrestagarens sida annat än att lämna bilen på service enligt det förbestämda intervallet.

Detta är ett påstående som Hedin Bil menar är direkt felaktigt. Företaget att enligt privatleasingavtalet har hyrestagaren ansvar för att vårda fordonet under leasingperioden. Avtalet föreskriver att hyrestagaren är ersättningsskyldig för kostnader som kan uppstå för att återställa fordonet till normalt skick, eller om detta inte är möjligt, att kompensera för skador som uppkommit på grund av bristande efterlevnad av avtalsenliga skyldigheter, som service och reparation.