Nyheter

Ny elbilspremie aviserad – 2030-sekretariatet positiva till regeringens besked

I regeringsförklaringen utlovar regeringen en ny elbilspremie med fokus på grupper som har särskilt svårt att ställa om. 2030-sekretariatet är positiva och ger direkt inspel på hur den kan utformas.

– Elbilsomställningen är helt avgörande för att Sverige ska nå egna klimatmål och EU:s klimatkrav, och det duger inte att den stannat av. Därför är det utmärkt att regeringen nu utlovar en ny elbilspremie, riktad till grupper som har särskilt svårt att ställa om, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

2030-sekretariatet har sedan länge föreslagit en ny, men smalare och smartare elbilspremie. Den bör ha ett tydligt pristak på förslagsvis 500 000 kronor. Premien föreslås få en basnivå på 50 000 kronor år 2025 och 2026, varpå den trappas ner med 10 000 kronor per år till år 2030 då den når noll. Biogasbilar och konvertering av befintliga bilar bör ge halva beloppet, liksom för den som köper begagnade elbilar, som på senare tid i alltför hög grad exporterats ut ur landet. Boende på landsbygden bör få en högre premie med förslagsvis 20 000 kronor.

– Många premier har varit för kortsiktiga och osäkra. Vi hoppas nu på bred enighet kring en stimulans som är så långsiktig att den kan planeras in också för den som till exempel är fast i befintliga avtal eller behöver spara en tid för att få råd, säger Goldmann.

2030-sekretariatet är också positiva till regeringens besked om att Klimatklivet förlängs till 2030, med nya medel för laddinfrastruktur. Sekretariatet betonar att omställningen inte i grunden bör vara beroende av ekonomisk stimulans, men regeringens fortsatta fokus på billiga fossila drivmedel gör det nödvändigt.

Sedan tidigare står det klart att regeringen sänker skatten på fossila drivmedel, och höjer reduktionsplikten till 10 procent, men då inkluderar publik laddning. 2030 betonar att detaljutformningen är avgörande för vilken effekt detta får.

– Effekten kan mycket väl bli att andelen fossilt i drivmedlen faktiskt ökar över tid, eftersom drivmedelsbolagen kan räkna in hur mycket el som laddas. Att på detta sätt ställa förnybara drivmedel mot eldrift är olyckligt – båda behövs för att fasa ut det fossila och nå klimatmålen, avslutar Mattias Goldmann.