Nyheter

Revolutionerande teknik bakom Stena Fastigheters digitala transformation

Stena Fastigheter har tagit stora steg mot framtiden genom en revolutionerande digital transformation, ledd av Peter Mikulic. Med hjälp av banbrytande teknik och innovativa lösningar har företaget inte bara gjort fastighetsbranschen mer hållbar och klimatsmart, utan även prisats för sina insatser.

– Det ska vara lätt att leva och arbeta hållbart på Stena Fastigheter. Det som står näst på tur för oss är att visualisera vattenförbrukningen för våra hyresgäster, säger Peter Mikulic, chef över digital transformation på Stena Fastigheter, i veckans avsnitt av Digitala Influencerpodden.

Stena Fastigheter har implementerat flera digitala lösningar som gör det enklare för både medarbetare och hyresgäster att vara klimatsmarta och leva hållbart. 2023 kammade de hem utmärkelsen ”Greates Digital Transformation Award” för sitt banbrytande arbete med sin kundplattform.

En av deras lösningar är digitala tvillingar.

– Vi har 400 digitala tvillingar som är fjärrvärmeprofilen på varje enskild byggnad. Sedan kan vi även landa i att vi har digitala tvillingar i form av att det finns kompletta 3D-modeller av våra fastigheter, och det har vi några stycken.

Peter berättar även att Stena Fastigheter har börjat integrera artificiell intelligens (AI) i olika delar av verksamheten. Genom att använda AI för att reglera värmen i sina fastigheter har de lyckats minska sin värmeanvändning med 30 procent sedan 2010.

– Jag skulle säga att vi har jobbat fokuserat med det sedan tre år tillbaka. Då är det AI-termer i form av maskininlärning, att läsa av de EKG en fastighet har ur ett uppvärmningsperspektiv. Det var Jonas Tannerstad på Örebro Bostäder som såg att detta var något som man kunde utveckla och drev som forskningsprojekt med Fraunhofer-Chalmers.

I framtiden tror Peter att AI kommer vara användbart inom fler områden i fastighetsbranschen – inte minst i fältpersonalens arbete.

– Vi ser till exempel att vår fältpersonal skulle kunna använda AI genom att använda röst i interaktioner med våra affärssystem snarare än att jobba med traditionell tangentborsinmatning.