Nyheter

WSP utreder en fast förbindelse mellan Umeå och Vasa (Kvarken)

Finska Trafikledsverket har gett WSP i uppdrag att undersöka transportbehovet och att utveckla en genomförbarhetsstudie för en fast förbindelse mellan Umeå i Sverige och Vasa i Finland. Behovsbedömningen kommer att undersöka transportprognoser och inkluderar en konsekvensbedömning. Genomförbarhetsstudien kommer att ta hänsyn till frågor som byggbarhet, navigering, miljö och förbindelsens motståndskraft.

Uppdraget bygger på den finska regeringens program som syftar till att förbereda en studie om en fast förbindelse över Kvarken (Vasa–Umeå), samtidigt som synergier mellan överföring av el och vätgas undersöks.

Avståndet mellan Umeå och Vasa är ungefär 100 kilometer, där den kortaste sträckan mellan kusterna är cirka 80 kilometer. För närvarande trafikeras rutten av en färja med en restid på 3,5 till 4 timmar. Visionen om en fast förbindelse över Kvarken har funnits länge, men det är först nu som en utredning har inkluderats i ett finskt regeringsprogram.

En fast Kvarkenförbindelse är ett tekniskt mycket utmanande projekt. Passagen kräver att tekniskt hållbara lösningar identifieras för att säkerställa förbindelsens genomförbarhet. Utmaningarna för ytbaserade lösningar kommer att vara havsströmmarna och isens rörelser i kombination med stormvindar. Förutom de tekniska utmaningarna är Kvarken ett mycket känsligt område med omfattande naturreservat.

En undervattensförbindelse skulle innebära en tunnel av betydande längd. Världens längsta undervattenstunnel för väg (cirka 27 km) är för närvarande under uppbyggnad i Norge. Världens längsta undervattenstunnel för järnväg (cirka 54 km) finns i Japan. I fallet med Kvarken skulle dessa längder överstigas.

– Vi är mycket glada och stolta över att ha fått förtroendet att genomföra detta prestigefyllda uppdrag. En fast förbindelse mellan Umeå och Vasa är ett omfattande infrastrukturprojekt och intressant att utreda ur många perspektiv. En nyckelkomponent i denna genomförbarhetsstudie är att prognostisera transportbehovet för både gods och passagerare med förbindelsen, något vi är marknadsledande inom på WSP Sverige, säger Lars Drageryd, projektledare på WSP.

WSP har samlat ett internationellt team av experter från Finland, Sverige och Kanada för att tillföra omfattande expertis till uppdraget.

– Det är varje ingenjörs dröm att få vara en del av att bygga ett krävande, nästan ogörligt projekt. Vi har lyckats samla de bästa hjärnorna för att lösa utmaningarna, och även om arbetet är i ett tidigt skede, är vi övertygade om att skapa en realistisk grund för planen, säger Risto Jounila, projektledare på WSP Finland.

Båda uppdragen förväntas vara slutförda våren 2025.