Nyheter

Entreprenad Live: Hydraulisk hyttfjädring minskar helkroppsvibrationer

I Swecons monter visades bland annat en ny typ av hyttfjädring för hjullastare som Swecon utvecklat i samarbete med Volvo Construction. Volvos tidigare hyttfjädring består av silikonfyllda gummikuddar under hytten.

I den nya fjädringen har dessa ersatts av hydrauliska fjädringselement, som med hjälp av hydraulcylindrar lyfter hytten 40 millimeter när föraren slår på tändningen.

– Det här är en lösning som Ljungby har på sina hjullastare och det börjar bli krav på det i vissa upphandlingar. Vid en mätning hos Boliden visade Arbetsmiljöverket att helkroppsvibrationerna minskade med 45 procent med den här typen av fjädring. Det gjorde att några av Bolidens förare som av hälsoskäl bara kunde köra 4,5 timme per dag kunde gå upp och köra 8 timmar igen, berättar Mikael Nordell, produktspecialist hjullastare på Swecon.

Den hydrauliska hyttfjädringen finns till Volvos hjullastare från L60 till L120.

– Den är ett tillval eftersom den inte passar för alla typer av arbeten. Men där den behövs är det en arbetsmiljöfråga. Den går även att eftermontera på äldre maskiner, säger Fredrik Rigö, chef för marknadskommunikation på Swecon.

Den nya hyttfjädringen visades på en Volvo L90 som ingår i den uppdaterade H2-generation av Volvos hjullastare. Nytt är bland annat den huvudströmbrytaren som tidigare suttit utanpå maskinen nu har flyttats till maskinens nyckel. När maskinen stängs av stängs huvudströmmen av.

Den nya Co-Pilot-skärmen i hytten är 12,8 tum mot tidigare 9,10 tum. Maskinen har även fått en bättre backkamera med HD-kvalitet i både kamera och bildskärm. Maskinen är nu även utrustad med Wi-Fi.

– Det gör att information från exempelvis en våg på en hjullastare som arbetar under jord nu kan skickas i realtid. Tidigare har man varit tvungen att vänta till maskinen kommer upp ovan jord igen innan informationen kunnat skickas, säger Mikael Nordell.

På bilden: Volvo L90H2 hjullastare med hydraulisk hyttfjädring som tar bort en stor del av helkroppsvibrationerna för maskinföraren. Bild: Lars-Olof Tandberg