Nyheter

Stark vändning för husbils- och husvagnsbranschen

Årets upplaga av Elmia Husvagn Husbil ger tydliga signaler om att en vändning är på gång i husvagns- och husbilsbranschen. Mässan gästades av totalt 34 100 besökare, vilken är en uppgång med 10 procent jämfört med förra året.

– Många tillverkare och generalagenter bekräftar att försäljningen varit betydligt bättre i år, säger Per Nilsson, ordförande för Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund.

Sett till antal husvagnar i Europa är vi i Sverige etta av alla länder i Europa och vad gäller husbil är vi tvåa. Siffror från SCR Svensk Camping, branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare, visar att bokningarna ökade med 9 procent under sommarsäsongen i år jämfört med förra året. Intresset för det mobila livet i Sverige är alltså inte bara högt, utan fortsätter att öka ytterligare.

– Camping har blivit en trend. Det är coolt att campa! Med husbil och husvagn har man alla möjligheter att växla mellan en aktiv fritid eller om man bara vill ligga och njuta vid stranden eller snöklädda backar, menar Eva-Klara Blomberg Högväg, vd för Husbilslandet i Kristinehamn.

Efter några tröga år för nyförsäljningen av husvagnar och husbilar, kom de första signalerna redan i somras att en vändning var på gång. Förväntningarna var därför höga på årets Elmia Husvagn Husbil, som är branschens största arena i Norden.

– Det stora intresset för mässan är självklart väldigt roligt. Vi hade närmare 10 000 människor som bodde på mässcampingen i år och det var många år sedan vi hade ett liknande bokningstryck, säger Klas Brandt som är mässansvarig.

– Utställningen med alla fordon och tillbehör är självklart kärnan i mässan, men att vi har camping, föreläsningar, aktiviteter för alla åldrar som danskvällar och Oktoberfest och mycket annat gör dagarna på Elmia till något unikt, fortsätter Klas Brandt.

Forsbergs Fritidscenter hade 1000-tals besökare i sin monter under mässdagarna.

– Det är tydligt att de som är intresserade av att handla är fler i år än tidigare. I faktiska tal har vi sålt fler fordon än förra året och det som är intressant är att de större, dyrare fordonen har sålt väldigt bra. Min tolkning är att det allmänna världsläget uppfattas som stabilt och folk i gemen känner sig trygga med att göra en större investering, säger Jonas Karlsson, vd för Forsbergs.