Nyheter

Svenskt Ambulansflyg uppmärksammas internationellt för teknisk pålitlighet

Svenskt Ambulansflyg har haft en utveckling inom flygplansunderhåll som väcker internationell uppmärksamhet. Odd Gomsrud, teknisk chef, har föreläst för andra operatörer med Pilatus PC-24, om ett upplägg som ger få och korta stilleståndstider.

För en ambulansflygverksamhet är det avgörande att flygplanen är redo att starta när behovet uppstår och inte blir kvar på marken på grund av tekniska problem. När det ändå uppstår, då ska problemet vara löst inom ett så kort tidsförlopp som möjligt.

Svenskt Ambulansflyg redovisare en pålitlighet för sin flotta i variation mellan 99 och 100 procent. Pålitligheten anger i vilken grad flygplanen är redo när det är aktuellt att genomföra ett uppdrag.

– Vi har uppnått pålitlighet på nära 100 procent. Det är riktigt bra resultat och vi har fått mycket beröm för vårt arbete, av både flygplanstillverkaren och andra deltagare vid konferensen i Zürich, berättar Odd Gomsrud, teknisk chef, Svenskt Ambulansflyg.

Kompetens och samarbete

Det vinnande upplägget bygger på att Svenskt Ambulansflyg har flygtekniker med hög kompetens i tjänst och beredskap dygnet runt vid samtliga baser. Tekniker genomför självständigt både dagligt underhåll (Line Maintenance) och åtgärd av oväntade teknikproblem. En viktig del är också att kritiska reservdelar finns i lager vid respektive bas eller på Arlanda, som utgör ett nav för det tekniska underhållet.

– Det bästa är om en indikation om ett eventuellt fel omhändertas i ett tidigt skede och att underhåll görs förebyggande. Avgörande för en hög pålitlighet är därför ett nära samarbete mellan piloter och tekniker, säger Mathias Andersson, chef över flygtekniker i tjänst vid de tre baserna (Line och Base Maintenance Manager), Svenskt Ambulansflyg.

– När vi kommer tillbaka till hemmabas, då gör vi direkt en avstämning med tekniker om det är något de kan behöva kika på. Och när jag kommer på morgonen, då är dagens rutiner gjorda. Vi har ett fantastiskt fint samarbete med teknikerna. Så bra samarbete har jag aldrig tidigare upplevt, säger Daniel Hägg, kapten och tf chefspilot, Svenskt Ambulansflyg.

Tungt underhåll i egen regi

Utvecklingen inom tekniksidan fortsätter för att korta tiden för det tunga underhållet (Base Maintenance), som sedan våren 2024 genomförs i egen regi och under eget tillstånd.

– Nu kan vi själva styra över hur många tekniker och mekaniker som arbetar med det tunga underhållet och kan på det viset optimera tidsåtgången. Vi kan också dra nytta av den erfarenhet våra flygtekniker har av det dagliga underhållet på den här flygplanstypen, vilket är en klar fördel, avslutar Odd Gomrsrud, teknisk chef.

Svenskt Ambulansflyg har ett fåtal anställda flygtekniker kombinerat med avtal om inhyrd personal.

 Foto: Klas Sjöberg