Nyheter

Descartes om Postnords E-barometer Q2 2024: ”6 av 10 anser att val av leveranssätt är det viktigaste”

Paketboxen fortsätter att ta mark jämfört med andra leveranssätt och siffrorna visar tydligt att det är viktigt för konsumenterna att kunna välja hur varan levereras. Detta rapporterar Postnord i sin E-barometer för andra kvartalet 2024, som publicerades i slutet av september.

Camilla Frisk, nordisk marknadschef på Descartes, kommenterar rapporten utifrån ett transport- och logistikperspektiv och konstaterar att svensk e-handel behöver behålla ett tydligt fokus på hela leveranskedjan för att möta konsumenternas förväntningar.

Postnord följer i samarbete med HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Undersökningen för årets andra kvartal visar på en fortsatt positiv utveckling med en uppgång på 3%. En stor del av utvecklingen kan fortfarande förklaras av prisutveckling, snarare än volymutveckling.

– Vi ser ett tydligt mönster att konsumenterna allt mer vill kunna välja olika former av leveransalternativ. Hela 6 av 10 anser att möjligheten att kunna välja leveranssätt är viktigast. Det faktum att alternativet Paketbox fortsätter att växa möjliggör en högre grad av flexibilitet vid leveransen av produkten. Något som rimligen bör ses som en positiv utveckling för företagen som är verksamma inom transport och logistik, säger Camilla Frisk, och fortsätter:

– Samtidigt som det är viktigt att fortsätta följa eventuella förändringar i konsumenternas val av leveranssätt. Inte minst nu när vi går in i den kommersiella högsäsongen på året med Black Friday och julklappshandeln runt hörnet. En period som kräver god planering, ett agilt förhållningssätt och en god lagerhållning, säger Camilla Frisk, nordisk marknadschef på Descartes.

Postnords E-barometer publiceras en gång per kvartal. E-barometern Q2 2024 baseras på data insamlad från detaljhandelsföretag i augusti månad. Totalt deltog 109 företag i mätningen för andra kvartalet. Det har också genomförts fem konsumentundersökningar med hjälp av KANTAR:s webbpanel mellan maj och juli.

Här kan du läsa hela E-barometern.