Nyheter

Zoom och ServiceNow i utökat AI-samarbete för automatisering av arbetsflöden

IT-leverantören ServiceNow och kommunikations-plattformen Zoom annonserar ett utökat samarbete och en integration mellan företagets respektive AI-plattformar – Zoom AI Companion och Now Assist. Integrationen mellan de två plattformarna AI Compaion och Now Assist kommer genomföras under första halvan av 2025 med ambitionen att kunna erbjuda organisationer en avancerad automatisering av arbetsflödena över både Zoom och ServiceNow-plattformen.

Enligt research- och statistikföretaget Gartner finns det en ökad efterfrågan på AI-verktyg och behov av en mer effektiv produktivitet i organisationers affärssystem som kan ge anställda möjligheten att vara mer produktiva.92 procent av de anställda uttrycker att de vill att AI ska hjälpa dem med administrativa uppgifter och sammanfatta information.

GenAI och integrationen mellan Now Assist och Zoom AI Companion kommer hjälpa till att förkorta och effektivisera den typen av processer.

Två generativa AI-verktyg i ett – för maximal effektivitet Konkret kommer dessa två plattformar genom generativ AI kunna skapa ett sömlöst informationsflöde mellan de system och plattformar där arbetsteamen samarbetar. Till exempel kan ett team starta ett virtuellt möte där de diskuterar olika aspekter av ett projekt. AI-verktyget kommer då, med deltagarnas tillstånd, inte bara att kunna transkribera mötesdiskussionerna, utan också omvandla åtgärdspunkter till konkreta arbetsuppgifter kopplade till ServiceNow-arbetsflöden.

Det kan dessutom automatiskt skapa uppgifter och tilldela dem till teammedlemmar. E-postmeddelanden skickas sedan till deltagarna med insikter från mötet, tillsammans med en automatiskt genererad sammanfattning av leveranser efter mötet. Den nya integrationen bygger vidare och stärker det strategiska samarbetet mellan ServiceNow och Zoom.

– ServiceNow och Zoom delar målet att maximera teamwork. Med vår nya integration kan man gå från samtal till omedelbar handling, vilket sparar tid och frigör resurser så att medarbetare kan fokusera på det som är viktigast, säger Bill McDermott, vd på ServiceNow.

– Genom vårt utökade samarbete med ServiceNow fortsätter vi att leverera smidiga interaktioner över båda plattformarna med GenAI-funktioner och inbäddade användargränssnitt. Integrationen mellan Zoom AI Companion och ServiceNow tar produktiviteten till nästa nivå, vilket gör det möjligt för kunder att sömlöst gå från möten till produktivitet, minska administrationstiden och effektivisera arbetsflöden, säger Eric S. Yuan, grundare och vd för Zoom.

Foto: Armin Schreijäg 

Om ServiceNow:
ServiceNow (NYSE: NOW) sätter AI i arbete för människor. Vi rör oss med innovationstakten för att hjälpa kunder att omvandla organisationer i alla branscher samtidigt som vi upprätthåller en pålitlig, människocentrerad strategi för att distribuera våra produkter och tjänster i stor skala. Vår AI-plattform för affärsomvandling kopplar samman människor, processer, data och enheter för att öka produktiviteten och maximera affärsresultaten. För mer information, besök: www.servicenow.com. Om Zoom: Zooms uppdrag är att erbjuda en plattform som möjliggör obegränsad mänsklig kontakt. Zoom Workplace – Zooms öppna samarbetsplattform med AI Companion – omdefinierar teamwork och gör det möjligt för team att bli mer produktiva. Tillsammans med Zoom Workplace stärker Zooms affärstjänster för försäljnings-, marknadsföringsoch kundvårdsteam, inklusive Zoom Contact Center, kundrelationer genom hela kundlivscykeln. Zoom grundades 2011, är börsnoterat (NASDAQ: ZM) och har sitt huvudkontor i San Jose, Kalifornien.