Stena RoRo tog i förra veckan leverans av E-Flexer nr 11 – i en serie av 15 fartyg – från det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai). Fartyget har namnet Saint-Malo och är långtidschartrat till det franska rederiet Brittany Ferries. I februari nästa år skall fartyget gå in på rutten Portsmouth – Saint-Malo, där hon ersätter fartyget Bretagne som seglat på rutten sedan 1987. Detta är det fjärde av fem beställda E-Flexer-fartyg som kommer ingå i Brittany Ferries flotta.
Saint-Malo är nu på väg till Europa och beräknas anlända till sin hemmahamn i slutet av året. Första resan är planerad till den 12 februari 2025.
Liksom fyra av de fem E-Flexer fartyg som Stena RoRo levererar till Brittany Ferries kommer fartygen drivas av multibränsle motorer samt i tillägg marknadens största ”batteri-hybrid”-paket på hela 12 MWh. Med hjälp av dessa batterier kommer fartyget kunna operera in och ut ur hamn med endast batterier samt även manövrera vid tilläggning och avgång utan att fartygets dieselmotorer är i drift.
Detta är en unik teknisk lösning vilken ger väsentligt lägre CO2-utsläpp för fartyget.
Saint-Malo är även försett med landanslutning med en effekt på 8 MW för höghastighetsladdning av batterierna, vilket i tillägg möjliggör en helt fossilfri vistelse under hamnuppehållet. Med den installerade batterikapaciteten kan fartyget operera i farter upp till 17,5 knop enbart på batterier.
Fartygets moderna inredning (med design från Figura Arkitekter AB) skapar mervärde och med tydliga influenser från Bretagne. Med över 380 passagerarhytter i olika kategorier är Saint-Malo den E-Flexer som har högst hyttkapacitet för passagerare.
Fartygets motorer kan drivas av marin diesel (MGO), flytande naturgas (LNG) eller alternativt Biodiesel och Biogas. I tillägg kan det så kallade PTI/PTO-systemet med ”Battery Power”-funktionen användas för framdrift eller manövrering i hamn. Systemet är skalerbart, vilket innebär att Saint-Malo i en framtid kan operera helt på batterier eller på en kombination av dessa olika bränslen.
E-Flexer-konceptet har kontinuerligt utvecklats i linje med kommande miljökrav och kan genom sin tekniska design och innovationsgrad uppfylla både existerande och kommande internationella krav med marginal.
E-Flexer-serien är baserad på ett grundkoncept som är större än de flesta existerande färjor av RoPax-typ och mycket flexibelt. Varje fartyg skräddarsys efter kundernas behov både kommersiellt och tekniskt. En optimerad utformning av skrov, propellrar och roder tillsammans med möjligheter att införliva ny miljövänlig teknik bidrar till att E-Flexer-fartygen ligger i absolut framkant med avseende på hållbarhet, prestanda samt kostnads- och energieffektivitet.
Per Westling, VD Stena RoRo AB säger: ”Det är med stor tillfredställelse och stolthet vi nu tagit leverans av det elfte E-Flexer fartyget i serien. Inom ramverket för E-Flexer-konceptet har det skett en kontinuerlig teknisk utveckling och vi kan erbjuda våra kunder mycket flexibla och framtidssäkra framdrivnings-system som med marginal uppfyller både dagens och de framtida miljökrav vi ser komma. Det stora batterihybrid-systemet vi installerat i Saint-Malo innebär att fartyget kan operera på ett optimalt sätt, i takt med regelutvecklingen, eller i enlighet med operatörens egna policies.”
Saint-Malo är utchartrat till Brittany Ferries på 10 år med köpoption efter fyra år.
De av Brittany Ferries totalt fem beställda E-Flexer-fartygen förnyar och moderniserar rederiets nuvarande flotta av frakt- och passagerarfartyg. Den första färjan Galicia levererades hösten 2020, den andra i november 2021, den tredje i december 2023. I oktober 2024 levererades Saint-Malo, som är det fjärde fartyget och i början av januari 2025 är det planerat leverans av det femte och sista fartyget.
Stena RoRo har i dagsläget 15 bekräftade ordrar på E-Flexer-fartyg, samt två s k ”New Max” RoRo-fartyg, på CMI Jinling, Weihai-varvet. Elva fartyg har nu levererats.
Specifikation av Stena E-Flexer-order:
Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön; levererad 2019
Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön, levererad 2020
Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk; levererad 2020
Långt charteravtal
Stena Line; Stena Lines nätverk i Iriska sjön; levererad 2021
DFDS; DFDS nätverk; levererad 2021
Långt charteravtal
Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, levererad 2021
Långt charteravtal; LNG-drift
Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans maj 2022 från varvet
Förlängd version
Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans september 2022 från varvet
Förlängd version
Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans december 2022
Långt charteravtal, LNG-drift
Marine Atlantic; Marine Atlantic nätverk, leverans februari 2024
Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2024
Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2025
Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
Corsica Linea, Corsica Lineas nätverk, leverans 2026
LNG-drift med batteri-hybrid installation
Attica Group, leverans april 2027
Metanol-ready, Batteri-hybrid installation
Attica Group, leverans augusti 2027
Metanol-ready, Batteri-hybrid installation
Bakgrundsfakta om E-Flexer nr 11 till Brittany Ferries:
Längd: 240 m
Djupgående: 6,4 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 1290 passagerare och 3320 lastmeter frakt
Passagerarhytter: 387 fördelade på tio däck
Fart: 24 knop (17,5 enbart på batterier)