Elektrifieringen av lätta transportbilar är i en snabb utveckling. Både samhälle och företag ställer allt högre krav på hållbara och elektrifierade transportlösningar, något Renault har tagit fasta på.
I Norden består 20% av transportbilsförsäljningen av elektrifierade modeller och i Sverige leder Renault marknaden när det gäller andelen eldrivna transportbilar med 22,4%. Den populäraste modellen är Renault Kangoo E-tech 100% electric med nära 6 000 sålda exemplar totalt. Medan cirka 80% av konsumenterna i Sverige väljer elektrifierade alternativ vid byte av personbil, är motsvarande siffra för skåpbilar endast drygt 20%.
Lägre månadskostnad för eldrift jämfört med diesel
Renault ser en stor potential för ökad elektrifiering även på transportbilssidan, särskilt när nya miljözoner och ekonomiska incitament införs den 1 januari 2025, som väntas driva efterfrågan på eldrivna transportlösningar ytterligare. I samband med lanseringen av nya Renault Master E-tech 100% electric vill RN Nordic AB snabba på utvecklingen ytterligare och erbjuder sina kunder att köra en eldriven Renault transportbil till lägre kostnad än motsvarande version på diesel.
– När det gäller driftskostnader på lätta transportbilar är det stora skillnader mellan diesel- och elversioner. Det innebär att andelen nya transportbilar på el ligger långt efter i utveckling jämfört med elektrifierade personbilar. Det vill vi ändra på. Vi har därför tagit fram ett banbrytande erbjudande som innebär betydligt lägre månadskostnader om du kör på el jämfört med diesel, säger Anders Hallsten, Head of Product, RN Nordic AB.
Välj en Renault E-tech 100% electric transportbil och få en lägre månadskostnad än med en dieselversion:
På nya Renault Master E-Tech Electric L2H2 med ett batteri på 87 kWh och en räckvidd upp till 460 kilometer, innebär erbjudandet en månadskostnad på 5 290 kronor* jmf med 5 502 kronor för diesel.
För Renault Trafic har samma övning gjorts. En L2H1 Renault Trafic E-Tech Electric med upp till 294 kilometers räckvidd kostar 3 990 kronor per månad* jmf med 4 663 kronor för diesel.
Naturligtvis följer Renault Kangoo E-Tech, med en räckvidd upp till 300 km, samma erbjudande med en leasingavgift på 2 890 kronor per månad* jmf med 3 245 kronor för dieselversionen.
Renaults mål: att leda elektrifieringen av transportbilar
– Med ett växande behov av fossilfria transporter i både privat och offentlig sektor, finns det stor potential att fortsätta öka Renaults andel av elektrifierade transportbilar på marknaden. Med lanseringen av nykomlingen Renault Master E-tech electric, som valdes till Årets Transportbil 2025, och Trafic E-tech electric samt Kangoo E-tech electric har vi ett mycket attraktivt produktprogram och en transportbilsmodell för de flesta kunders behov. Vi ger också 5 års nybilsgaranti på nya Master E-tech electric, vilket är attraktivt för företag som vill minska sina kostnader och klimatavtryck, säger Anders Hallsten.