Nyheter

Temu: ”Vi finns för att det finns en efterfrågan”

Text: Temu

I veckan skrev Dagens infrastruktur hur aktörer som Temu har ökat som val bland svenska konsumenter och att nästan 600 000 svenska konsumenter handlade från Temu och Shein i oktober.

Vi kan förstå att svensk media gärna skriver om hur svenska företag utmanas av utländska aktörer. Dock finns det vissa frågetecken som vi skulle vilja hjälpa till att reda ut. Trots att Temu säljer en väldigt liten andel kläder så missuppfattas vi ibland som jämförbara med fast-fashion-jättarna, som exempelvis Shein. Temu har en helt annan affärsmodell och det är denna som möjliggör låga priser.

Till skillnad från fast-fashion-företag, som i snabb takt tillverkar och producerar stora mängder nya kläder, så är Temu en marknadsplattform och liknar därför snarare Amazon. Vi låter konsumenter köpa produkter direkt från lagret istället för via återförsäljare. Detta möjliggör både lägre priser och att varor produceras när de faktiskt har köpts – istället för att produceras innan köp och sedan slängas om varan inte säljs.

Värt att nämna är även att Temu arbetar på ett liknande sätt som andra stora e-handelsplattformar som Amazon och eBay, även när det kommer till frågor om hållbarhet och arbetsrätt. Dessutom måste varje säljare på Temu uppfylla alla EU:s krav. Vi följer även lokala lagar gällande arbetsvillkor, inklusive löner, arbetstider, frivillig anställning, föreningsfrihet och rätten till kollektiva förhandlingar. Dock är vi fortfarande ett ungt företag och har självklart mycket mer att göra för att bli ännu mer hållbara. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra processer i takt med att vi växer och utvecklas.

Självklart kan det finnas positiva aspekter med att handla i svenska butiker, men det är ofta svårt att få ett utbud som täcker alla behov – särskilt på mindre orter. Samtidigt letar många svenskar efter lägre priser på grund av pressad privatekonomi, medan många svenska butiker har höjt priserna. Temu finns helt enkelt på grund av en efterfrågan.

Foto: Tumisu 

Länk till artikeln:

Utländsk e-handel stärker greppet – jobb och företagande står på spel