– Vi är glada över att ha fått detta förtroende från Bane Nor och ser fram emot att etablera oss starkare i Norge. Det här är det största kontraktet för Infrakraft utanför Sverige. Vi började med några projekt i Norge under 2024 och med ett nytt kontrakt i den här storleken stärker vi vår position och etablerar oss som en ledande aktör inom järnvägsbranschen också i Norge, säger Infrakrafts koncernchef Daniel Pettersson.
– Samtidigt som vi får detta kontrakt fick vi dessutom tilldelat ytterligare ett stort kontrakt på 580 miljoner kronor av Trafikverket strax före jul där vi fått förtroendet att byta spår och genomföra ballastrening på ytterligare en etapp på 55 km av Malmbanan, sträckan Håmojokk och Råtsi. Båda dessa arbeten börjar i år och innebär förbättrade förutsättningar för såväl gods- som persontransporter mellan Luleå och Narvik, via Kiruna. Det är viktigt för såväl näringslivet som för invånarna och arbetsmarknaden och det stärker också beredskapen i både Sverige och Norge. LKAB har ju sagt att det bara för dem kostar 100 miljoner kronor varje dag som tågen på Malmbanan står stilla, fortsätter Daniel Pettersson.
– Kontraktet i Narvik omfattar bland annat spårbyten, nya spår och förnyelse av plattformar. Det är ett omfattande och spännande projekt som sträcker sig över två år. Det är en viktig del för att förbättra infrastrukturen och kapaciteten för transporter i både Norge och Sverige. Ofotsbanan som går mellan Narvik i Norge och Luleå via Kiruna (Malmbanan) på den svenska sidan är en mycket viktig malmjärnväg, men också betydelsefull för vanliga gods- och persontransporter, säger Kenneth Olsson, VD för Infrakraft Norge.
Projektet innefattar bland annat följande:
Ombyggnation av existerande fyra spår, växlar och signalanläggningar.
Byggnation av två nya spår. Ett till LKAB och ett till Narvikterminalen.
Byggnation av en ny terminal.
Renovering och ombyggnad av två existerande plattformar.
Kontaktledningsarbeten
Ett nytt signalställningsverk
Tolv stycken spårväxlar
Projektet är en utförandeentreprenad med start i början av 2025 och skall vara färdigställt under 2026. Anbudssumman uppgår till 475 miljoner kronor.
Bild: Graphix Made