Nyheter

Mercedes-Benz levererar eldrivna lastbilar till Postnord

Mercedes-Benz fortsätter att vinna mark på den svenska marknaden för eldrivna lastbilar. Senast ut bland stora kunder är Postnord, som har beställt sex eActros från företaget, varav de första tre levereras redan nu i januari.

Ordern till Mercedes-Benz gäller fem eActros 300 för distribution och en eActros 600 med 50 mils räckvidd, som ska användas i fjärrfrakt med släp. De första tre eActros 300 överlämnas i januari från Veho Bil i Västerås.

– Det är ett tungt erkännande att se våra ellastbilar i Postnords vagnpark. Det är ju ett företag som verkligen kan det här med eldrivna fordon och som har kommit långt i sin gröna omställning, säger Mattias Lindebäck på generalagenten Veho Import.

– Jag tror att vi är bland de transportföretag i Europa som har störst praktisk erfarenhet av elektrifierade transporter, säger Liv Najjar, chef för fordon och laddinfrastruktur på Postnord.

– Under åren har vi köpt in tusentals elfordon och nu satsar vi stort även på eldrivna tunga lastbilar. I Sverige har vi redan 25, och innan året är slut kommer vi att ha ett 40-tal ellastbilar på Sveriges vägar. Parallellt med att vi utökat antalet elfordon har vi också byggt upp en stor egen infrastruktur för laddning.

Postnord har sedan tidigare ett antal lastbilar från Mercedes-Benz, men dessa är de första som är eldrivna.

– Det är också de första lastbilarna i vår vagnpark med kamerabackspeglar, och det blir intressant att följa hur de fungerar i vår verksamhet, säger Liv Najjar. De är mindre känsliga för regn och bländning och inte lika utsatta för yttre åverkan eftersom de är så mycket mindre än traditionella backspeglar.

De lastbilar som levererats är tvåaxlade eActros 300 distributionsbilar med en totalvikt på 19 ton och en maxlast på 8 ton. Skåpen är från Sala-skåp och bilarna har bakgavellyftar från Zepro. Batterierna på 336 kWh ger en räckvidd på cirka 30 mil.

– Det är verkligen ett stort intresse för våra eldrivna lastbilar i dag, säger Mattias Lindebäck.

– Det är så tydligt att våra eActros inte är dieselbilar som fått en elmotor, utan att de är helt konstruerade för eldrift. Vi har till exempel ingen kardanaxel, utan motorer och växellåda är integrerade direkt i den drivande bakaxeln. Det både sänker tjänstevikten och minskar energiåtgången.

– Vår fjärrlastbil eActros 600 uppmättes till en förbrukning på 11,2 kWh/mil med trailer och 40 tons bruttovikt på vanliga vägar. Det motsvarar 1,2 l/mil i diesel! Eller en energikostnad på runt 15 kr/mil.