Med i genomsnitt 20 692 vägpassager per dag på Øresundsbron under 2024 slogs det senaste årsrekordet från 2017. Øresundsbro Konsortiets resultat före värdeförändring blev 1 636 miljoner DKK – en ökning med 155 miljoner DKK jämfört med 2023.
Vägtrafiken ökade med 3,6 procent jämfört med 2023 och totalt gjordes 7 573 367 passager i betalstationen under 2024. Det är en ökning med 0,6 procent jämfört med det senaste rekordåret 2017. Justerat för skottår 2024 steg den genomsnittliga dygnstrafiken med 0,3 procent i jämförelse med 2017.
– Øresundsbron går in i 25-årsjubileet med ett rekordår bakom oss. Trafiken 2024 präglades en av en fortsatt stark fritidstrafik och tydligt ökad pendling, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.
Under året tog Øresundsbron marknadsandelar av den samlade vägtrafiken över sundet. Det ekonomiska resultatet blev det bästa under brons 24-åriga historia.
– Vi ökar trafikintäkterna samtidigt som vi sänker våra driftskostnader. Tillsammans med minskad skuldsättning och lägre räntor blev 2024 också vårt bästa år sett till ekonomiskt resultat, fortsätter Linus Eriksson.
Pendlingen i bil över Øresundsbron fick ett uppsving under 2024. Totalt steg pendlingstrafiken med 12,9 procent under 2024 jämfört med 2023. Därmed kom pendlingen tillbaka på samma nivå som 2019 och före pandemin
– 2024 blev en tydlig vändpunkt för pendlingen, som har minskat under fler år. Särskilt vårt erbjudande ØresundPENDLER+, som ger pendlarkunderna obegränsat resande till en fast månadskostnad, ökade och står nu för nästan hälften av alla pendlarpassager, konstarerar Linus Eriksson.
Dansk fritidstrafik över Øresundsbron nådde nya rekordnivåer under 2024. Tillväxten har pågått i flera år och sedan 2023 har den danska fritidstrafiken varit större än den svenska. Totalt sett ökade fritidstrafiken bland ØresundGO-kunder med 4,8 procent jämfört med 2023.
Last- och varubilarnas nedgång 2023 vände till tillväxt förra året. År 2024 började med en avtagande lastbilstrafik, men sedan april låg den mer stabilt på 2023-nivåerna. Under det sista kvartalet fick lastbilstrafiken ett uppsving och för helåret steg den med 0,4 procent jämfört med 2023. Varubilstrafiken ökade med 5,7 procent under 2024 i jämförelse med året före.
Under 2024 körde cirka 990 000 elfordon över bron. Det kan jämföras med 640 000 elfordon under 2023, vilket motsvarar en ökning på drygt 50 procent. Andelen elbilar ökade från 8,7 procent 2023 till 13 procent 2024.
Fakta: Intäkter och kostnader
Vägtrafikintäkterna ökade med 66 miljoner DKK till 1 767 miljoner DKK jämfört med 2023.
Järnvägsintäkter på 589 miljoner DKK är indexerade och påverkas därmed inte av trafikvolymerna.
Øresundsbro Konsortiets driftkostnader minskade med 5 miljoner DKK – från 282 till 277 miljoner DKK – jämfört med 2023.
Räntekostnaderna minskade från 242 till 151 miljoner DKK, som en följd av fallande inflation och minskad skuld
Fotnot: Tågtrafikens utveckling över Øresundsbron presenteras i Øresundsindex
Bild: Laura Åkerblom