Nyheter

Marknadsledare i Europa

För första gången någonsin är Volvo Lastvagnar marknadsledare i Europa för tunga lastbilar. Under 2024 fick företaget en total marknadsandel i Europa på 17,9 procent och 56 331 Volvolastbilar registrerades.

Volvo Lastvagnar blev marknadsledare 2024 inom tunga lastbilar i Europa*, från 16 ton och uppåt. Marknadsandelen blev 17,9 procent. Marknaderna med flest registrerade Volvolastbilar under året var Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Polen och Spanien.

– Vi är mycket stolta över att vara marknadsledare i Europa. Det är ett tydligt bevis på att våra kunder uppskattar våra lastbilars bränsleeffektivitet, säkerhet och tillgänglighet och att vi har ett mycket attraktivt produkterbjudande, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

– Våra nya FH Aero-lastbilar som lanserades 2024 är helt enkelt enastående. Dessa lastbilar finns med el-, gas- och dieseldrivlinor och de har snabbt blivit mycket populära på marknaden. Åkerier och transportföretag väljer Volvo eftersom våra produkter och tjänster hjälper dem att öka sin verksamhet och minska CO2-utsläppen. Jag vill rikta ett stort tack till våra kunder för deras förtroende och även till våra återförsäljare, leverantörer och våra kollegor inom Volvokoncernen för denna prestation.

Ökad marknadsandel i 25 länder

Globalt ökade Volvo Lastvagnar sin marknadsandel i 25 länder under 2024. I Brasilien blev Volvo marknadsledare för tunga lastbilar för tredje året i rad med en marknadsandel på 23,7 procent. Företagets flaggskepp, Volvo FH, var den mest sålda lastbilsmodellen av alla märken i Brasilien under 2024. I Australien var Volvos marknadsandel 18,2 procent. I Nordamerika** hade Volvo Lastvagnar en marknadsandel på 10,5 procent, en ökning från 10,2 procent 2023.

– Vi står starkare än någonsin tack vare att vi helt och hållet har förnyat vår globala produktportfölj 2024. I Nordamerika, där vi siktar på att öka vår verksamhet avsevärt, lanserade vi en helt ny plattform som kommer att ligga till grund för en rad nya modeller under de kommande åren. Först ut på plattformen var helt nya Volvo VNL, som kan ge upp till 10 procent bättre bränsleekonomi jämfört med den tidigare generationen, avslutar Roger Alm.

*EU samt Storbritannien, Norge och Schweiz (EU30).
**USA och Kanada.