Nyheter

Snabbare laddning, längre räckvidd: BMW presenterar ny eldrift för Neue Klasse

BMW Group tar nästa stora steg inom elektrisk drivteknik. Under Tech Days i Landshut ges en första inblick i utvecklingen och produktionen av högspänningsbatterier och elektriska drivsystem med den sjätte generationens BMW eDrive-teknologi. Framstegen inkluderar 30 procent snabbare laddning och 30 procent längre räckvidd med 800V-teknologi.

BMW presenterar nya teknologiska framsteg inom elektrisk drivteknik. Den nya tekniken inkluderas i Neue Klasse-modellerna, varav den första går i serieproduktion senare i år vid anläggningen i Debrecen, Ungern.

Här är en översikt över de tekniska nyheterna:

Energy Master – en intelligent, central styrenhet för batteriet, utvecklad av BMW Group och producerad vid anläggningen i Landshut.

Nytt batterikoncept som, ihop med BMW:s cylindriska celler, innebär stora förbättringar av energitäthet, laddningshastighet och räckvidd.

Två olika typer av elmotorer: synkron (SSM) och asynkron (ASM).

En modulär produktionsstrategi för elmotorer ger BMW Group en exceptionell flexibilitet.

Högspänningsbatterier för Neue Klasse kommer att produceras i fem nya anläggningar placerade i anslutning till existerande BMW:s fabriker enligt en ”local for local”-strategi.

Serieproduktion av elmotorer med den sjätte generationens eDrive inleds i Steyr, Österrike i sommar. Energy Master-produktionen sker vid anläggningen i Landshut.

– För BMW Group är elektrisk mobilitet framtiden och en central tillväxtsektor. Vi är ledande inom utvecklingen av denna drivlineteknik. Samtidigt tillämpar vi en teknologiöppen approach, där vi beaktar hur mobilitetsbehoven varierar mellan olika regioner i världen, förklarar Dr. Joachim Post, styrelseledamot i BMW AG för inköp och leverantörsnätverk.

Sjätte generationen: Smalare, snabbare och längre räckvidd

Med den sjätte generationens BMW eDrive tar BMW Group ett stort teknologiskt kliv. Detta innefattar 30 procent snabbare laddning och 30 procent längre räckvidd, där vissa modeller når ännu högre nivåer. Dessutom drar batterikonceptet i Gen6 nytta av den nya 800V-teknologin.

Gen6 debuterar i år och kommer att driva modeller i hela BMW Groups helelektriska utbud. Det nya konceptet är anpassningsbart för alla fordonssegment, och den smalare designen gör det möjligt att integrera batteriet i en mängd olika modeller, oavsett fordonshöjd.

Batteriet fungerar även som en bärande del av strukturen i Neue Klasse-modellerna, enligt principen ”pack-to-open-body”. De nya cylindriska cellerna har 20 procent högre energitäthet än föregångarna och integreras direkt i batteriet (”cell-to-pack”). Dessutom blir laddning i båda riktningarna standard för Gen6, vilket innebär att bilarna både kan ta emot och skicka ström.

Högintelligent central styrenhet: BMW Energy Master

Den nya tekniken samverkar i BMW Energy Master, en central styrenhet placerad på högspänningsbatteriet som fungerar som gränssnitt för både hög- och lågspänningsström samt batteridata.Den kontrollerar även strömförsörjningen till elmotorn och fordonets elsystem, och säkerställer säker och intelligent drift. Både hård- och mjukvaran i Energy Master har utvecklats internt av BMW Group. På så vis gynnas kunden av att tekniska uppdateringar och förbättringar kan läggas till fristående och i realtid via Remote Software Upgrades.

Det elektriska drivsystemet i Gen6: Två olika motortyper

För Gen6-drivlinan bygger BMW vidare på principen om en synkron elmotor utan permanenta magneter (EESM). I denna motor genereras magnetfältet i rotorn genom lindningar som matas med likström. Detta kan optimera styrkan baserat på aktuella belastningsförhållanden, vilket i praktiken innebär utmärkt verkningsgrad vid typiska hastigheter och jämn effekt vid höga varvtal. EESM-motorn har även fått en omfattande uppgradering, där rotor, stator och omriktare är helt designade för den nya 800V-arkitekturen för att maximera prestanda och effektivitet.

Utöver det använder sig drivsystemet också av en andra elektrisk motorteknik, i form av asynkronmotorn (ASM). Här induceras magnetfältet i rotorn av statorn, i stället för permanenta magneter (PSM) eller elektrisk excitation (EESM). Rotorstrukturen i ASM-motorn består av en metallbur, vilket ger fördelen av en mer kompakt design och kostnadseffektivitet.

Lägre vikt, kostnad och energiförlust

Kommande Neue Klasse-modeller med EESM och ASM kan uppvisa flera förbättringar jämfört med en Gen5-modell, så som minskad energiförlust med 40 procent, minskad kostnad med 20 procent och minskad vikt med 10 procent. Totalt sett kommer Neue Klasse med sjätte generationens eDrive kunna se en 20-procentig ökning av fordonets verkningsgrad, jämfört med dagens helelektriska BMW-modeller. I framtiden kommer kunder även kunna välja mellan modeller med en, två, tre eller fyra elmotorer, beroende på ens preferenser och behov.

Läs mer här.