Nyheter

eActros 600 Europaturné i snö och is: Elektriska lastbilar kör också effektivt på vintern

Mercedes-Benz helelektriska fjärrlastbil eActros 600 bevisar sin praktiska användbarhet och energieffektivitet under en vintrig testturné på 6 500 kilometer genom Nordeuropa. Resan varade i knappt två och en halv vecka, och mer än hälften av sträckan följde samma rutt som den norra delen av den europeiska testturnén sommaren 2024.

Mercedes-Benz har återigen skickat ut sina två nästan produktionsklara prototyper av eActros 600 på en testturné genom Nordeuropa – men denna gång under den kalla årstiden i delvis mycket utmanande vinterförhållanden. Syftet med ”European Testing Tour Winter 2025” var att testa den batterielektriska eActros 600 praktiska användbarhet i vinterklimat på olika rutter och topografier samt i olika klimatzoner. Särskilt viktiga insikter samlades kring hur vintertemperaturer och vägunderlag påverkar energiförbrukningen.

Av de cirka 6 500 kilometer som kördes skedde mer än hälften på samma rutter som den norra delen av den nästan sju veckor långa europeiska testturnén sommaren 2024. Återigen var de två lastbilarna ute på vägarna med en totalvikt på 40 ton.

Christof Weber, chef för global testning på Mercedes-Benz, kommenterar:

– Vi är inte bara intresserade av hur eActros 600 energiförbrukning ser ut i olika vinterförhållanden, utan framför allt är det våra kunder och förare som vill veta detta. Vi är mycket nöjda med testresultaten. De visar att eActros 600 kan vara både effektiv och bekväm att köra i europeiska vinterförhållanden.

16 dagar, 10 länder och extrema temperaturer

Den 16 dagar långa turnén startade i mitten av januari från Wörth am Rhein i Tyskland. Rutten gick först genom Tyskland, Danmark, Sverige och Finland till polcirkeln. Därefter gick vägen tillbaka via Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tjeckien och Österrike, för att slutligen återvända till Wörth. Under resan utsattes de elektriska lastbilarna för extrema temperaturer mellan -18 och 9 grader. De genomsnittliga dagshastigheterna varierade mellan 64 och 77 km/h.

Aerodynamik och rullmotstånd har stor inverkan på energiförbrukningen

Jochen Gottstein, testchef för energiförbrukning och räckvidd på Daimler Truck, förklarar:

– Aerodynamik och rullmotstånd har stor inverkan på en lastbils energiförbrukning, oavsett drivtyp. Högre luftdensitet vid lägre temperaturer på vintern leder alltid till ökat luftmotstånd och därmed högre energiförbrukning. Däcken som krävs för vinterkörning har också större rullmotstånd – ju mer utmanande vägunderlaget är, desto bättre grepp behöver däcken ha, vilket i sin tur ökar energiförbrukningen.

En analys av en representativ delsträcka, genomförd efter en kallstart vid -2 grader, med däck i energieffektivitetsklass B och på en snöfri vägyta, visade en förbrukningsökning på cirka 25 procent jämfört med samma sträcka på däck i effektivitetklass A. Klimatreglering av hytten för en bekväm temperatur på 21 grader stod för fem procent av ökningen, medan batterivärmning stod för mindre än en procent.

Vid körning på svåra vägar med snötäckta och delvis isiga vägförhållanden steg energiförbrukningen med nästan 50 procent jämfört med sommarkörning på effektivitetsklass A-däck.

Bekväm kupétemperatur påverkar räckvidden minimalt

Föraren behöver inte frysa i eActros 600, speciellt inte under vintern. Under de första fem dagarna av testet körde de fyra förarna nästan 3 000 kilometer och tillbringade dag och natt i sina lastbilar.

– På dagen satte vi temperaturen till 21 grader och på natten till 19 grader när vi skulle sova, trots utomhustemperaturer mellan -7 och 4 grader, berättar Werner Kempfle som är utvecklingsingenjör och medprojektledare för eActros 600. Detta ledde endast till en minskning av räckvidden med två till fem procent.

Werner Kempfle, utvecklingsingenjör och medprojektledare för eActros 600 som var närvarande under hela testturnén
Werner Kempfle, utvecklingsingenjör och medprojektledare för eActros 600, var närvarande under hela testturnén.

Laddinfrastrukturen måste byggas ut

Liksom under sommaren laddades de elektriska lastbilarna uteslutande vid offentliga laddstationer under vintertesterna.

– Det är fortfarande en utmaning att hitta laddningsalternativ specifikt anpassade för lastbilar. Dock fann vi i Skandinavien vissa moderna laddparker där vi inte behövde koppla loss släpet, och där det fanns tillräcklig laddkapacitet samt bra faciliteter för köruppehåll. Men vi måste erkänna att detta fortfarande är undantag snarare än regel, och att laddinfrastrukturen måste byggas ut betydligt, berättar Jochen Gottstein.

Laddningsprocessen i fokus med nya appen ”Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0”

Den nyligen lanserade ”Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0” för eActros 600 har gjort vardagen betydligt enklare för förarna. Den mobila appen fungerar som en digital länk mellan föraren och lastbilen och ger åtkomst till viktig statusinformation, såsom batterinivå och laddningsstatus, samt möjligheten att ta emot pushnotiser.

– Särskilt vid laddning har appen visat sig vara oerhört användbar. Vi förare behövde inte längre stanna kvar vid fordonet under laddningstiden. Tack vare appen hade vi full kontroll över lastbilarna, kunde enkelt se laddningsstatus och reagera omedelbart vid exempelvis ett laddningsavbrott, säger Kempfle och berömmer den nya tjänsten.

Om eActros 600

eActros 600 har tre batteripaket, vardera med 207 kWh, vilket ger en total installerad kapacitet på 621 kWh. Batterierna är av Litiumjärnfosfattyp (LFP-batterier), som har både längre livslängd och högre energieffektivitet än vanliga batterier. Lastbilen är designad för att hålla i upp till 1,2 miljoner kilometer över tio års drift, med en batterihälsa på minst 80 procent vid denna tidpunkt.

Produktion av eActros 600 startade i november 2024 vid Mercedes-Benz fabrik i Wörth, de första kundlastbilarna i Sverige levereras under våren 2025. eActros 600 har dessutom utsetts till ”International Truck of the Year 2025” – branschens mest prestigefyllda pris, utdelat av 24 kommersiella fordonsjournalister från hela Europa.