Nyheter

1 av 5 svenska företag involverar ”inte alls” användarna innan de bestämmer sig för vilken hårdvara de ska köpa

Ska de anställda få välja vilken hårdvara företaget ska förse dem med? Enligt en nordisk IT-undersökning tycker svenska företag olika.

De flesta företag brukar involvera användarna innan de lägger stora beställningar på hårdvara. En nordisk IT-undersökning gjord av analysbyrån YouGov på uppdrag av Panasonic TOUGHBOOK berättar dock en något annan historia när det gäller svenska företag. Undersökningen visar att 19 procent av de svenska företagen ”inte alls” involverar sina anställda i den här frågan.

Majoriteten av de tillfrågade svarar att de ”till viss del” (27 procent) eller ”i stor utsträckning” (47 procent) involverar användare, vilket gör det övergripande resultatet något oklart.

Enligt Stefan Lindau, Nordic Country Manager för Panasonic TOUGHBOOK, spelar personliga preferenser en nyckelroll när det gäller enheter som datorer och surfplattor. Om de inte uppfylls tenderar enheterna att bytas ut på kort tid, vilket bidrar till det globala problemet med elektroniskt avfall.

– Om nyckelpersoner inte är nöjda med de enheter de använder dagligen kommer de oftast undan med att byta ut dem mot andra. I dag har företagen ett ansvar för att datorer och surfplattor håller så länge som möjligt. Att inte involvera användarna det minsta kan därför lätt bli både onödigt kostsamt och en dålig strategi ur hållbarhetssynpunkt, säger han.

Stefan Lindau medger dock att inköp av hårdvara kan vara komplicerat och att det i vissa fall inte är meningsfullt att involvera användarna ingående. Han nämner personal i blåljusverksamhet som ett exempel på användare som behöver specifika enheter som passar för jobbet – även om de personligen skulle föredra något annat.

– Om man enbart låter användarna bestämma kan det sluta med att de väljer fel produkter, eftersom vi alla brukar välja produkter som vi redan känner till och är vana vid. Många olika typer av fältarbetare har speciella hårdvarubehov som ofta kräver en robust enhet för att de ska kunna utföra sitt arbete på ett smidigt och säkert sätt. Särskilt när det gäller personal inom brandkår, ambulans och polis. Tyvärr finns det ingen universallösning i den här frågan, vilket skillnaderna i undersökningsresultaten visar på ett tydligt sätt, säger han.

Den nordiska undersökningen visar också att 32 procent av de svenska företagen byter ut datorer och surfplattor inom 3 år, trots att de flesta experter är överens om att moderna datorer och surfplattor ska kunna hålla i minst 5 år.

Panasonic står bakom TOUGHBOOK-produktsortimentet, som består av robusta datorer och surfplattor som tål skakningar, vatten- och dammpåverkan samt att tappas från hög höjd. Produkterna har lång hållbarhet och används av bland annat servicetekniker, lagerarbetare, blåljusverksamhet, militär och byggbranschen.

Om undersökningen

Studien genomfördes av YouGov på uppdrag av Panasonic TOUGHBOOK. Den omfattar ett urval av svenska företag i kategorierna små (mindre än 50 anställda), medelstora (51–-500 anställda) och stora företag (+500 anställda). Undersökningen genomfördes med hjälp av intervjuer med IT-chefer i 321 företag med olika demografi.