Nyheter

FIAT x Kartell: ett kreativt återförenande

FIAT x Kartell: ett kreativt återförenande för ett nytt projekt på Salone del Mobile 2025. I centrum står nya Fiat Grande Panda Kartell – ett samarbetsprojekt mellan det välkända italienska designmärket Kartell och FIAT Centro Stile. Samarbetet mellan FIAT och Kartell driver på en ständig innovation och uppmuntrar båda varumärken att utforska nya och banbrytande idéer.

Fiat Grande Panda Kartell tar huvudscenen på Salone del Mobile i Milano från 8 till 13 april, där den visas upp i Kartells monter. Utställningen markerar en viktig milstolpe och firar FIATs återkomst till sitt ”hemmasegment”. Det är också en plattform för att visa upp det framgångsrika samarbetet mellan FIAT och Kartell – en lyckad fusion av två kompletterande världar.

– Jag är så glad över det här samarbetet! Kartell är sinnebilden av italiensk excellens inom hållbar, ikonisk design och delar samma värderingar som FIAT, kommenterade Olivier Francois, VD för FIAT och global marknadschef för Stellantis. Att arbeta tillsammans främjar en kultur av ständig innovation och ger båda varumärken kraft att tänja på gränserna och självsäkert utforska nya idéer. Det här tillvägagångssättet leder till unika och banbrytande koncept som lyfter användningen av hållbara material och designelement. Samarbetet har också som mål att utforska reaktionerna från en ny publik i ett sammanhang utanför bilvärlden.

– Att blicka mot framtiden är vår mission, sa Claudio Luti, president för Kartell. Det är en inställning som definierar vilka vi är. Att blicka framåt innebär att varje dag sträva efter att agera, förbättra och skapa känsla och skönhet. Det är andan bakom vårt samarbete med Fiat: ett kreativt verkstadslabb centrerat kring Grande Panda Kartell, format av en ständig dialog mellan designers och ingenjörer, och av våra delade värderingar och långa gemensamma historia. Jag är mycket glad över att presentera detta projekt i Kartells monter på Salone del Mobile – den perfekta arenan för de bästa idéerna och det mest framtidsinriktade designspråket. Det finns ingen bättre plats än Salone, i en monter formad av design, för att avslöja ett projekt som pågått i två år och nu är i sitt slutskede tack vare ett förnyat partnerskap med Fiat.

Det pågående samarbetet stärker det mångåriga förhållandet, som går tillbaka till 1950-talet när Kartell designade det ikoniska skidstället för första generationens Fiat 500. Bandet har utvecklats över tid med projekt som den unika Fiat 500e Kartell, designad tillsammans med Centro Stile år 2020. I dag fortsätter detta kreativa verkstadslabb arvet med Fiat Grande Panda Kartell.

Den pågående utvecklingen av Fiat Grande Panda Kartell är mässans stjärna och förkroppsligar båda varumärkenas värderingar och stil. Projektet fokuserar på utbyten av idéer och material mellan bil- och designvärlden. FIAT introducerar bilspråket i designvärlden, medan Kartell lyfter fram design som en central del av körupplevelsen.

Fiat Grande Panda Kartell

Projektet utmärker sig genom sin unika design, där en livfull röd lackering förmedlar energi och passion och samtidigt stärker Kartells visuella identitet. För att uppnå en kraftfull och iögonfallande visuell effekt kombineras den röda exteriören med det exklusiva interiörfärgen Tasmania Blue. Kombinationen skapar en sofistikerad pop-effekt och speglar ett noggrant öga för detaljer.

Kartells logotyp, som symboliserar Love-varumärket, är ett centralt dekorativt inslag och finns på flera strategiska ställen – som hjulenbakpartiet och den C-stolpen. Inuti bilen pryds passagerarutrymmet av en lekfull användning av varumärket: den termopräglade ”kk”-monogrammet ger en tredimensionell känsla och återfinns på alla klädslar. Dessa är tillverkade av toppmoderna tyger, som Pop-melange canvas, vilket tillför både modernitet och stil, samtidigt som interiören behåller en varm och inbjudande känsla.

Som en extra överraskning för nyfikna gäster gömmer sig ”påskäggsdetaljer” i bilen: den ikoniska Kartell-lampan finns placerad på instrumentpanelen och lyfter fram materialens transparens samt tillför en särpräglad designkomponent.

Fiat Grande Panda Kartell strävar efter att tänja på gränserna för verkligheten och är ett projekt för möjliga materialblandningar. Ett exempel är den potentiella användningen av Polykarbonat 2.0, en polymer av andra generationen som tillverkas av förnybara källor och är känd för sin transparens, hållbarhet och lätta vikt. Det avancerade materialet är en grundpelare i Kartells mest ikoniska och hållbara produkter och skulle inte bara höja bilens estetik, utan också spegla båda varumärkenas engagemang för innovation och hållbarhet.

Denna ”kontaminering” kan också utökas till hållbarhetsområdet mellan bil- och produktdesignindustrin, som delar en gemensam produktionskedja. Ett särskilt ”tex-to-tex”-förfarande kan inkluderas i projektet: textilrester från Foliage-fåtöljen omvandlas till fiber och spinns därefter till 100 % återvunnen polyestergarn. Resultatet blir ett sätesöverdrag med en mittsektion tillverkad av 60 % återvunnet polyester. Denna process minskar inte bara avfall, utan förvandlar restmaterial till högkvalitativa material – ett viktigt bidrag till en cirkulär och hållbar ekonomi.