Nyheter

Ge motorcykeln plats i framtidens stadstrafik – lösningen finns redan på två hjul

Text: Dominique Faymonville, SMC Public Affairs Manager

Att bilarna blir större är ett faktum. SUV:ar och crossovers dominerar försäljningen, och våra städer blir allt trängre. Vi tackar EasyPark för att de lyfter frågan om ”autobesity”, en växande utmaning för både stadsplanering och framkomlighet. Men det finns en lösning som ofta förbises – motorcykeln.

Motorcyklar är redan idag ett av de mest yt- och energieffektiva sätten att ta sig fram i staden. De kräver minimalt utrymme, både på vägen och vid parkering. Trots detta är de sällan med i diskussionen när framtidens mobilitet planeras. Det är dags att ändra på det.

Vi i Sveriges MotorCyklister (SMC) vill påminna beslutsfattare, stadsplanerare och allmänheten om de konkreta fördelar som motorcyklar och mopeder erbjuder:

Tar upp mindre plats – En motorcykel tar cirka en fjärdedel av ytan jämfört med en bil. Fler motorcyklar betyder mindre trängsel.
Lätta fordon minskar slitage – Motorcyklar väger runt 200 kg, vilket ger mindre påverkan och slitage på vägar och gator.
Minskar köbildning och restider – Studier visar att om 10 % av bilisterna bytte till MC eller moped, skulle köerna minska med upp till 40 %.
Effektiv parkering – En enda bilparkeringsruta kan rymma upp till 4 motorcyklar eller 6 scootrar.
Lägre utsläpp än bilar – Moderna motorcyklar släpper ut mindre CO₂ än bensin- och dieselbilar – och eldrivna alternativ blir allt fler.
Större flexibilitet och frihet – motorcykel möjliggör att resa från stadens olika delar och friheten att upptäcka andra fina regioner i Sverige på ett smidigt och enkelt sätt.

I takt med att städer inför högre parkeringsavgifter för stora bilar och söker datadrivna lösningar, måste vi också ställa den viktiga frågan: varför uppmuntrar vi inte fler att välja motorcykel?

Vi föreslår att fler kommuner:
– Inför säkra parkeringar för MC och moped
– Integrerar motorcyklar i trafik- och mobilitetsstrategier
– Ser över möjligheten att tillåta MC i kollektivtrafikfält där det är säkert
– Planerar för MC-parkering vid knutpunkter och arbetsplatser

Motorcykeln är inte bara ett fordon – den är en lösning på många av våra största urbana transportproblem. Det är hög tid att den får den plats i debatten den förtjänar.