NAVEX har lanserat en ny svenskspråkig utbildning för att lättare upptäcka och hantera etiska och juridiska risker i leveranskedjan.
De flesta verksamheter är beroende av en leveranskedja som är mycket komplex och som är avhängig av partners, distributörer, återförsäljare och underleverantörer på många områden, i många länder. De är ofta svåra att få komplett överblick över och därför finns det många risker som är förknippade med leveranskedjor – som kan påverka både produktiviteten och varumärkets rykte negativt.
NAVEX lanserar nu en ny utbildning som ska bidra till att få bättre överblick i hur man minimerar dessa risker, och vad man behöver göra i fråga om granskningsplikt (due diligence) för att välja sina partners ansvarsfullt. Kursen är anpassad utifrån europeiska statliga och överstatliga regelverk, exempelvis EU Corporate Sustainability Due Diligence Directive, och erbjuds vid lanseringen på åtta språk, däribland svenska och finska.
Bland de ämnen som tas upp i kursen finns exempelvis olaglig och oetisk exploatering av arbetskraft, arbetsplatssäkerhet och arbetarskydd.
– Medarbetare och partners som förstår granskningsplikt i leveranskedjan har bättre förutsättningar att upptäcka risker och hantera dem. Genom kursen kan deltagarna förstå den viktiga roll de har för leveranskedjans regelefterlevnad och aktivt följa riktlinjer och verksamhetens policys och processer, säger Jen Farthing, General Manager of Training Content på NAVEX.
NAVEX är globalt marknadsledande inom integrerade lösningar för riskhantering och regelefterlevnad, och har fler än 400 kunder i Sverige bland företag, organisationer och myndigheter, bland annat via den svenskutvecklade visselblåsarplattformen WhistleB som bolaget förvärvade 2020.
Bild: u_2juu76sm5v