Den 24 maj 2025 genomförs ett rekordförsök under Varberg. Världens längsta tågspår i lego läggs då i den nya tågtunneln. Under cirka två timmar kör sedan ett legotåg norrut genom tunneln och når sin slutdestination vid den nya perrongen som byggs, strax norr om Varbergs nuvarande station.
Rekordförsöket kommer prövas av Guinness World Records och går allt vägen sätts Varberg på kartan globalt. Legoklubben i Varberg bjuder, i samarbete med Trafikverket och Implenia, in allmänheten att delta i ett världsrekordförsök.
Ett drygt fyra kilometer långt tågspår ska byggas i lego och läggas i den nya tågtunneln under Varberg, bredvid det riktiga spåret. Sedan ska ett legotåg köra på spåret. Starten sker klockan 12.00 den 24 maj 2025 vid järnvägsbron intill Österleden och cirka två timmar senare ska tåget vara framme vid den nya stationen i centrala Varberg.
Initiativet kommer från Per Johansson, näringslivsprofil och legoentusiast från Varberg, och David Gustafsson, vinnare av Lego Masters Sverige 2020.
– Det är roligt, kreativt och inspirerande att bygga i lego och passar för alla åldrar. Därför har vi startat Legoklubben i Varberg och genom vårt världsrekordförsök hoppas vi nå ännu fler som vill dela glädjen i att skapa och utvecklas med legobitar, säger David Gustafsson.
Världsrekordförsöket består av två delar.
I en första etapp, den 16–17 maj, är alla som vill välkomna till Brunnsparken i centrala Varberg för att hjälpa till att montera meterlånga rälssektioner, som sedan samlas ihop och förs ner i tunneln. Det blir också fri legolek, en byggtävling och chans att vinna platser till målgången av legotåget den 24 maj 2025. I en andra etapp sker det fysiska världsrekordförsöket, den 24 maj 2025.
Här jobbar en utvald grupp funktionärer hela förmiddagen med att placera rälssektionerna över hela sträckan och sammankoppla de till en komplett räls.
Klockan 12.00-14.00 körs legotåget hela sträckan och når den nya stationen där press, sponsorer och vinnare av byggtävlingen väntar på den nya perrongen. Under denna dag hänvisas allmänheten till att följa hela förloppet i livesändning på Legoklubbens sociala medier, då det inte är möjligt att bjuda in allmänheten på plats på grund av säkerhetsskäl.
Det tidigare världsrekordet för längsta tågspår i lego sattes i Danmark 2013, där man byggde ett 4 025 meter långt spår i en idrottshall. I Varberg blir spåret 4 200 meter långt och läggs i en riktig järnvägstunnel.
– Det är ju en helt galen idé, som vi i ärlighetens namn först inte trodde vi skulle kunna genomföra. Men både Trafikverket och Implenia visade sig efter lite eftertanke vara positiva, säger David. – Världsrekordförsöket i Varbergstunneln med förberedande byggdagar är ett kul och engagerande sätt att uppmärksamma tunneln och det nya dubbelspåret under Varberg. Här kan alla delta i aktiviteten, även de som inte kan eller vill springa tunnelloppet, som är en annan tunnelaktivitet i vår, säger Katarina Yngvesson, kommunikationsansvarig för Varbergstunneln, Trafikverket.