Nyheter

”Vi har ett gemensamt ansvar för att lyfta branschen”

Carl Byberg, vd på Huzells Tunga Delar, om teknikskiften, solidaritet – och varför de nu valt att gå med i Svenska Fordonsbranschen.

Det är ingen slump att Huzells Tunga Delar nyligen blev medlem i Svenska Fordonsbranschen. När vi når företagets vd Carl Byberg för en intervju, är han tydlig: det handlar om gemenskap, framtidstro – och att stå starkare tillsammans i en tid av snabb förändring.

– Vi ser att vi delar många av de utmaningar som verkstäderna brottas med. Genom medlemskapet kan vi påverka viktiga branschfrågor och samtidigt visa solidaritet, inte bara nationellt utan också på europeisk nivå, säger han. Utöver de mer traditionella utmaningarna vi har i vår bransch, så har även det nya oroliga världsläget påverkat vår syn på branschföreningens betydelse. Det svenska civilförsvaret är nu under snabb uppbyggnad igen, och Försvarsmakten har vänt sig till ett flertal branschföreningar för att diskutera logistik, verkstadsdrift och reservdelsförsörjning i händelse av kris- eller krig. Det känns självklart för oss att vara med oss dra vårt strå till stacken i detta sammanhang.

Ett teknikskifte som förändrar allt

Det råder ingen tvekan om att fordonsbranschen är mitt i en transformation. Elektrifiering, mjukvaruuppdateringar och på sikt även autonoma fordon förändrar spelplanen. För en aktör på eftermarknaden innebär det både möjligheter och reella hinder.

– Vi har inte samma tillgång till fordonstillverkarnas data, och det gör att det tar längre tid för oss att bli fullt trygga med elfordon – både på reservdelssidan och i verkstäderna. Men vi är på god väg, säger Carl.

Han konstaterar att teknikskiftet innebär nya krav på kompetens, systemförståelse och digital vana.

– Här är det viktigt att vi inom eftermarknaden står enade. För att lära, för att påverka och för att attrahera rätt kompetens till branschen.

Återbruk växer – med rätt attityd

Huzells Tunga Delar har länge sålt renoverade reservdelar, men först de senaste åren har inställningen till dem förändrats på riktigt – både internt och bland kunderna.

– Våra säljare och reservdelstekniker känner sig tryggare med produkterna, och det märks direkt i mötet med kund. Har man själv förtroende för något, blir det också lättare att rekommendera det. Det har lett till en attitydförändring på marknaden och det ser vi också tydligt i försäljningsstatistiken.

För Byberg handlar återbruk inte bara om ekonomi, utan också om att bidra till en mer hållbar fordonsbransch.

– Det här är en möjlighet att vara med i den gröna omställningen på riktigt. Det finns helt klart en framtid för renoverade delar.

Från järnhandel till offensiv expansionsstrategi

Huzells Tunga Delars historia börjar redan 1888, då som järnhandel. Redan 1911 tog man steget in i fordonsbranschen. Sedan dess har reservdelarna varit en självklar del av verksamheten – och det finns stora ambitioner.

– Vi har öppnat en ny ort varje år de senaste fyra åren. Det kräver centrala insatser, men också lokal förankring. Vi bygger upp varje enhet från grunden – rätt personal, rätt lokal, och rätt produkter. Det är ett hantverk, säger Carl.

Strategin är tydlig: företaget siktar på att öppna en till två nya filialer varje år även framåt.’

Branschens största utmaning: kompetens

Men expansion kräver mer än lokaler och logistik. Den största flaskhalsen stavas personal.

– Det är svårt att hitta tekniskt kompetenta människor. Samtidigt vet vi att personer med bakgrund som fordonsmekaniker fungerar otroligt bra hos oss. De förstår kundens vardag och behov, säger han.

För att möta utmaningen har HTD tänkt om i sin rekryteringsstrategi. Istället för att jaga kompetens till specifika orter när behovet uppstår, satsar man nu brett.

– Vi har kampanjat med budskapet att vi alltid är öppna för rätt person, oavsett var man bor. Har du rätt bakgrund och inställning, då vill vi prata med dig. Det har gett många fler spontanansökningar och varit ett lyft.

Ett gemensamt ansvar

När vi avrundar intervjun återkommer Carl Byberg till vikten av att branschen visar upp sina styrkor – och berättar om de möjligheter som faktiskt finns.

– Vi måste bli bättre på att locka unga till branschen. Det finns så många vägar – du kan börja som mekaniker och bli produktspecialist, reservdelssäljare eller kanske till och med platschef för en av våra filialer. Det är en framtidsbransch, och det är vårt gemensamma ansvar att visa det.

FAKTA: Huzells Tunga Delar

Startår: 1888, och i fordonsbranschen sedan 1911

Inriktning: Förser verkstäder, åkerier och bussbolag med reservdelar, verktyg, tillbehör och diagnostikutrustning för tunga fordon

Aktuellt: Har nyligen genomfört en fusion av Relias Group-bolagen; Huzells, Tunga Delar och Trucknik.

Marknadsnärvaro: 10, snart 11 butiker och 3 centrallager (Karlstad, Gävle och Skellefteå)

Tillväxtmål: 1–2 nya filialer varje år

Omsättning: 360 MSEK (2024)

Antal anställda: 95

Huvudkontor: Karlstad

Webbplats: htd.se

Bild: Peter H